Dwaalleraars

"Weest op uw hoede voor de valse profeten” ( Matth.7,15), woorden van Christus in het evangelie van deze zondag.
Het is een ernstige waarschuwing: "pas op voor valse profeten, mensen die tot ons komen in schaapskleren, maar van binnen roofgierige wolven zijn”.
Het is aan onszelf, aan ons gezonde verstand, om te beoordelen in hoeverre wij ons door deze valse profeten laten beïnvloeden.
Valse profeten die doen alsof ze van God komen of in naam van God spreken, maar in werkelijkheid het volk misleiden; het zijn de dwaalleraars!" Aan de vruchten zult ge ze kennen”.
Jezus waarschuwt niet alleen Zijn apostelen, maar ook ons.
Want de valse profeten doen zich voor als leerlingen van Christus, ze komen in schaapskleren en doen alsof ze tot de kudde behoren; maar in werkelijkheid brengen zij de gelovigen van de goede weg af en verwijderen hen van Christus.
"Kan men wel druiven plukken van doornen, of vijgen van distels?”
 

Afbeelding invoegen

Hun optreden brengt namelijk geen groei en vruchten voort, maar heeft kwalijke gevolgen, die op den duur de valsheid van hun leer ontmaskeren.
Nee, geen druiven of vijgen, maar doornen en distels!
Iemand die de waarheid verkondigt, is als een goede boom met goede vruchten.
De dwaalleraar is een slechte boom en de dwaling kan dan ook geen goede vruchten voortbrengen.
Deze boom moet worden omgehakt en in het vuur geworpen, zegt Christus ons.
We leven in een maatschappij waar iedereen zijn mening kan geven.
Natuurlijk is het heel fijn, dat men vrijuit kan spreken, maar van de andere kant wordt vaak deze vrijheid dan ook maar al te graag gebruikt voor de zelfzucht en het opdringen van hun mening bij anderen.
Het zijn profeten die ons het "ware geluk” aanwijzen, het "geluk” in deze wereld.
Hun woorden kom dan vaak overeen met onze gevoelens, want wie zoekt er nu niet het geluk?
Ja, weest op uw hoede voor de valse profeten, ook al lijken ze van de buitenkant heel acceptabel, misschien wel lovenswaardig, pas er voor op!
Kijk naar hun vruchten, aan de vruchten kunt ze kennen, zegt Jezus ons!
Wanneer hetgeen ons gezegd of aangeraden wordt in overeenstemming is met de geboden en de leer van God, dan moge ons dat geruststellen.
Want echt geluk is gelegen in een goede relatie met God!
Hij alleen geeft mensen het leven en alleen aan Hem komt toe om gediend te worden.
Dat zijn de goede vruchten, die hebben te maken met het dienen van God.
Moeilijk?
Ja, het is inderdaad dan ook geen gemakkelijke taak om de goede en slechte vruchten te onderscheiden.
Vooral niet wanneer een valse profeet zegt dat hij of zij dit in opdracht doet van God en de schaapskleren goed benut.
Want zij zullen hoe dan ook hun werk zo goed mogelijk proberen te doen.
Jezus spreekt dan ook hele duidelijke taal: "Niet ieder, die tot Mij zegt: Heer! Heer! zal het rijk der hemelen binnengaan; maar alleen hij, die de wil volbrengt van Mijn Vader in de hemel, hij zal het rijk der hemelen binnengaan”.
Weest dus, medegelovigen, waakzaam!
Vroeg of laat zal de ware aard van de valse leer zich openbaren in de dwaalleraar zelf of in zijn volgelingen.
Laten wij er voor waken dat wij de ware leer volgen en naleven, zodat wij een boom zijn die vele goede vruchten dragen.
Amen.
 
Hans Smits