Woorden van eeuwig Leven

 
Broeders en zusters in Christus,
Vorige week vierden we zondag Laetare, Midvasten en vandaag op Passiezondag komt de Goede Week reeds in zicht.
Het evangelie van deze zondag leidt ons niet alleen binnen in het grote debat in Jezus tijd, maar ook in die van ons.
Het debat over leven en dood, over de zin van ons bestaan.
Een debat dat zich in onze tijd vaak afspeelt in de media, met een zee van woorden, waardoor de mensen worden beïnvloed.
Er worden documentaires gemaakt over de ”zachte dood”, over mensen die dus zelf willen beslissen wanneer het uur van sterven daar is.
Schokkende filmbeelden komen dan je huiskamer binnen en men laat iemand zien van wie, doormiddel van een injectie en soms zittend in de huiskamer, het leven wordt beëindigd.
 

Afbeelding invoegen

Een arts die dan vraagt of hij/zij nog even gezellig, samen met de familie, een kopje koffie of thee wil drinken.
Ik denk dan: "hebben deze mensen nu wel goed nagedacht over wat er na dit leven komt? ”
Maar het debat over leven en dood, over de zin van het leven, kan in feite ook alleen maar gevoerd worden in het licht van het geloof.
Als men namelijk een debat gaat voeren op alleen een menselijke basis, dan ebt het weg en loopt op niets uit.
Want wat hebben mensen dan nog te verwachten als zij het einde van hun leven beschouwen als een zwart gat, wanneer men zegt: "dood is dood en hierna houdt het gewoon op. ”
Maar, beste mensen, wat wordt het leven dan leeg en zinloos.
Ik weet ook heel goed dat men toch zal beweren dat dat dus niet zo is en de mens alle rechten over leven en dood heeft.
Wie echter redeneert vanuit het geloof ziet een hele andere, veel bredere dimensie, een dimensie die over de dood heen reikt.
Het is een ongeziene wereld.
Een wereld die Christus voor ons heeft geopend, zodat wij binnen kunnen gaan in het Huis van de Vader.
God is in die wereld zelf de vervulling van alle verlangens, hetgeen ons in staat stelt met andere ogen naar ons aardse leven, de dood en de zin van het leven te kijken.
Christus vraagt van ons een overgang: van wantrouwen naar vertrouwen, van wanhoop naar hoop, van ongeloof naar geloof.
Wij moeten geloof en vertrouwen hebben in Christus en Zijn Woord, dat wij met Hém de overgang mogen maken, soms na pijn en verdriet, angst en verlatenheid, maar wetende dat God ons niet laat vallen.
Door ons geloof zullen wij dieper zien dan de oppervlakte want Christus zegt ons vandaag dat wie op Hem vertrouwt de dood niet zal zien.
"Wie mijn woord onderhoudt, zal de dood niet zien in eeuwigheid.
Toen zeiden de Joden: Nu weten wij zeker, dat Gij van de duivel bezeten zijt.” ( Joh. 8: 52)
Voor de mensen van toen en ook voor velen van nu, is de uitspraak van Jezus een ongehoorde bewering.
Maar Hij gaat zelfs nog verder en beweert dat Hij God is, doordat Hij zegt: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóórdat Abraham werd, ben Ik.” ( Joh. 8: 58)
Door deze uitspraak gebruikt Christus de naam van God voor zichzelf en de schriftgeleerden beschuldigden Hem dan ook voor godslastering en wilden Hem stenigen.
Voor ons, die geloven, is Jezus Christus inderdaad God en was Hij vóór Abraham.
"Iemand die uit God is, luistert naar Gods woorden.” ( Joh. 8: 47)
Hierdoor zal ook ons dagelijks leven er heel anders uitzien.
Het zal een leven zijn waarin een perspectief is van de eeuwigheid.
Hierdoor zal ons handelen, zullen onze gedachten en gevoelens, onze woorden en relaties, gericht zijn op de toekomst, de opstanding uit de doden.
Broeders en zusters, zo worden wij mensen die iedere dag opstaan om in geloof te leven en te handelen.
Want, "Iemand die uit God is, luistert naar Gods woorden”.
Amen.
 
Hans Smits