Welke weg kiezen wij?

 
"Als uw gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en farizeeën zult gij het rijk der hemelen niet binnengaan." (Matt.5:20)
 
Het is nogal wat, hetgeen Christus tot ons zegt.
We hebben misschien gedacht dat Hij met mildheid te werk ging en dat Hij begrip voor ons had.
Begrip omdat de mens zwak is en de oude geboden van "Gij zult niet doden, geen echtbreuk plegen en niet stelen..”, wel afgezwakt zouden worden, maar integendeel, Christus scherpt en vult ze juist aan!
Dat doet Hij niet zomaar, Hij wil ons heilig maken zoals Zijn Vader in de hemel heilig is.
In onze ogen misschien een onmogelijke taak, maar Christus is gekomen om alle mensen te redden en hen binnen te voeren in het hemels Vaderhuis.
De mensen horen het overigens niet zo graag, dat men zich aan de wet moet houden, dat wij de geboden moeten onderhouden.
Men wil "vrij " zijn, zelf bepalen, wat we doen en laten en dus zelf de wet maken.
Geen wet van bovenaf dus!
Maar God denkt hier anders over, Hij heeft namelijk Zijn wet in ons hart gelegd.
Ieder mens kan bij zichzelf te rade gaan en die hij of zij die zachte stem van zijn geweten hoort en er naar luistert, hoort de geboden.
Geboden waaraan men zich moet en ook wil houden.
Hij heeft ons de kracht gegeven om ons naar deze geboden ons leven in te richten.
Gegeven om iets te volbrengen, iets wat misschien moeite kost, maar uiteindelijk weldadig is.
Dat geldt voor eerbied voor het leven, voor zijn goede naam en voor het eerbiedigen van de huwelijkstrouw.
Dat geldt eveneens voor liefde en barmhartigheid, verzoening en eerbied voor de waarheid.
 

Afbeelding invoegen

Want ieder die "tot zijn broeder zegt: Gij, dwaas, hij is strafbaar voor de hoge raad; en wie zegt: Gij, goddeloze, hij is strafbaar met het vuur van de hel.” ( Matt. 5: 22)
Ook Petrus waarschuwt ons hiervoor: "wie een gelukkig leven wil hebben en goede wil zien, hij moet zijn tong afhouden van het kwade, en zijn lippen geen bedrog laten spreken.
Laat hij het kwaad vermijden, en het goede doen; de vrede moet hij zoeken en daarnaar streven. "( Petrus 3: 11-12)
Tegenwoordig is het vaak zo, dat als je het goede doet en gelukkig bent, de jaloezie bij anderen ten top stijgt en zij de keuze maken om die persoon te verguizen en zijn carrière en zelfs zijn leven kapot te maken.
Maar ook als ons dit overkomt zegt Petrus: "al hebt gij ook iets te lijden omwille van de gerechtigheid, gelukkig zijt gij dan!
Maakt u echter niet bevreesd voor hen, en laat u niet verontrusten; maar heiligt in uw hart Christus de Heer.” (Petrus 3: 15)
Ja, God heeft de mens zo gemaakt dat hij de vrije wil heeft om voor Hem, voor God te kiezen.
Zij die tegen ons zijn, kiezen voor een weg van God af, de weg van de duivel.
Want we leven in een wereld die aan alle kanten getekend is door vrije keuzes, maar ook getekend door de keuze van de mensheid tegen God, een wereld waar de afgunst van de duivel dus vrij spel heeft.
Om te kunnen kiezen moet er ook een andere weg zijn, nl. tegen God, tegen de liefde, alleen voor zichzelf.
Ingefluisterd door de duivel kiest de mens vaak voor zichzelf en daarbij tegen God.
Daarmee komt de dood in de wereld, niet omdat God dat zo gewild heeft, maar door de wil van de mens, geïnspireerd door de duivel.
De zondeval maakt het ons duidelijk, door deze keuze zijn ze geen kinderen van God meer.
Vaak gebeurt het door invloed van anderen en eigen verkeerde keuzes.
Hierdoor wordt de gelijkenis met God ernstige schade toegebracht.
Beïnvloeding van anderen kan zelfs zover gaan, dat zij meningen en leugens aan anderen opdringen.
En als je dan niet sterk in je schoenen staat, ga je er aan toegeven en gaat met hen mee doen.
We kennen vast en zeker hiervan voldoende voorbeelden in onze omgeving.
Het kan ernstige schade aanrichten aan de gemeenschap.
Vaak worden dingen weggepraat onder dekmantels gestopt en sluiten mensen zich daarbij aan.
Laat iedereen maar voor zichzelf zorgen, zegt men dan en kiest men de weg van het egoïsme.
Christus heeft heel duidelijk iets anders gezegd: "delen van alles wat je uit Gods genade hebt gekregen, je talenten en tijd beschikbaar stellen aan anderen”.
Dus opkomen voor elkaar als anderen tekort wordt gedaan, liefde en aandacht hebben, trouw blijven bezorgdheid en medeleven tonen.
Het is dus erg belangrijk om telkens weer te corrigeren en naar Gods bedoelingen te leven en ons afzijdig te houden van hetgeen anderen ons aanpraten of voorliegen.
Het belangrijkste in ons leven is dus om te weten hoe God het wil en dan is het verder de taak om onze rug recht te houden en overeind te blijven.
Maar ook al zijn we een moment zwak, God blijft nabij, Zijn liefde blijft bestaan en toont zich in Zijn wil om de mensen te redden.
Telkens weer opnieuw geeft God de mens een kans, een nieuwe mogelijkheid om te leven.
Door Jezus Christus, maakt God ons duidelijk dat er te midden van dood en verderf, leven is.
Dat er een weg is ten leven, een weg naar God toe.
We moeten lijden en sterven, maar we mogen weten, dat we in Christus een leven hebben.
Een leven dat sterker is dan de dood, dwars door lijden en dood heen!
Beste mensen, moge dat leven door het geloof in ons groeien, moge onze verbondenheid met God toenemen door het geloof en door het deelnemen aan het Heilig Misoffer.
Amen.
 
Hans Smits