Vraagt en gij zult verkrijgen

 
Broeders en zusters in Christus,
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: al wat gij de Vader in mijn naam zult vragen, zal Hij u geven ”
Christus zegt ons hier dat wij in Zijn moeten bidden tot onze hemelse Vader.
"Vraagt en gij zult verkrijgen” , alle eeuwen door is er veel gevraagd en men zal hiermee blijven doorgaan met vragen.
De hemel wordt steeds weer bestormd met vragen, noden en uitzichtloze situaties.
Als wij vol overgave ons leven in Gods handen leggen, zal het gebed, waarin wij al onze verlangens vol vertrouwen naar voren brengen tot de Vader opstijgen.
Als we zo bidden in Jezus’ Naam, dan worden we verhoord door God en zal Zijn zegen op ons neerdalen.
Ons hart zal rustig worden ook al hebben we verdriet en pijn, zijn we nood of angstig, zelfs als we denken dat we door God niet gehoord worden.
Want als wij God iets vragen, kan dit nog al eens tot een teleurstelling leiden, want hoe vaak hebben we wel niet het gevoel, dat we hebben gebeden zonder resultaat.
Maar dat gevoel en denken is een komt door de huidige maatschappij, die ons voorhoudt dat direct voorhanden moet zijn en noot bot vangen.
Maar zo werkt het bij God niet!
Hij geeft ons alles wat wij nodig hebben, maar wel op zijn tijd.
Dan kan het inderdaad wel eens gebeuren dat we niet krijgen wat wij vragen, omdat wij dat nog niet nodig hebben.
Misschien was er wel iets wat wij vroegen dat helemaal niet goed voor ons, dan zullen wij dat zeker van God niet krijgen, want Hij wil ons niet iets geven wat ons tot onheil leidt.
We weten immers dat Christus met ons op weg is naar de Vader, naar de volkomen vreugde.
Christus heeft ons leren bidden en ook zelf bad Hij tot zijn Vader.
We hebben kort geleden nog Jezus zien bidden in de Hof van Olijven.
Ja, Hij trok zich regelmatig terug om te bidden.
 

Afbeelding invoegen

Daarom zegt Hij ook tegen Zijn apostelen dat zij alles aan de Vader kunnen vragen in Zijn naam en dat het gebed daarvoor het meest geschikte middel is.
Als wij bidden met ingetogenheid en eerbied, volhardend en vertrouwend, dan zal ons gebed verhoord worden.
De apostelen gingen ons, samen met Maria, daarin voor!
Mogen wij in onze drukke en vaak overbelaste tijd toch tijd weten vrij te maken voor gebed.
Zo kunnen wij Christus ervaren, Hij die alles geduldig droeg wat van Hem werd gevraagd.
Alleen door deze ervaring kunnen wij ook anderen de weg wijzen van en naar Christus.
Amen.
 
Hans Smits