Kwaad om goedheid?

 
Broeders en zusters in Christus,
Als we het evangelie van deze zondag, opgetekend door Mattheüs, aandachtig lezen zien we, dat de werkers van het elfde uur evenveel uitbetaald krijgen als de werkers van het eerste uur.
Alle dagloners krijgen dus hetzelfde bedrag uitgekeerd!
Deze werkgever denkt heel sociaal, hij heeft hart voor al zijn personeelsleden.
Zijn sociaal gevoel drijft hem ertoe om hen allen hetzelfde salaris uit te keren waarvan ze kunnen rondkomen en waarmee ze zijn overeengekomen.
Ieder, of hij nu vroeg of laat geroepen is, krijgt één tienling!
Dan sluit de parabel af met enkele vragen aan de arbeiders.
De huisvader die de arbeiders heeft uitgekozen reageert zelfs iets geïrriteerd: "Staat het mij soms niet vrij, te doen, wat ik verkies?
Of zijt gij kwaad, omdat ik goed ben?” (Matth. 20,15)
Allereerst, broeders en zusters, moeten wij bij het lezen van de parabels ervan uit gaan dat een parabel is geschreven om voor de mensen meer duidelijkheid te scheppen, zodat zij beter begrijpen wat Christus bedoeld.
Hij wil hiermee uitleggen hoe God te werk gaat!
Bij elke parabel begint Christus met een aanwijzing: "Het rijk der hemelen gelijkt op een…..”Hoe gaat God nu te werk?
 

Afbeelding invoegen

Ja, dat kunnen we heel goed opmaken uit de parabel.
Als wij namelijk in de huisvader, de landeigenaar, God zien, komen we tot een hele andere beoordeling.
Namelijk, ten overstaan van God kan niemand een eigen recht opeisen.
Wij kunnen en mogen niet de baas spelen over de dingen die God toebehoren!
We mogen niet gaan zitten op de stoel van God!
Want wat wij ook allemaal doen, tegenover de goedheid die God ons schenkt, is dat nooit genoeg om je recht te halen.
Zelfs het leven hebben wij van Hem ontvangen.
Ja, zonder Hem zijn en kunnen wij helemaal niets, sterker nog, waren wij er niet eens geweest, bestonden wij niet!
Dat wij God mogen dienen is een voorrecht, alles wat we van Hem ontvangen is een genade.
Voor Hem is namelijk iedereen gelijk, we tellen allemaal mee.
Zijn hart klopt voor iedereen, gezond of ziek, de werkende of de werkeloze, de mensen van eerste uur en van het elfde uur allen moeten overeind kunnen blijven, ook als men moet leven onder niet zelfgekozen omstandigheden.
Medegelovigen, als we nu naar de protesterende landarbeiders kijken, is hun gevoel dan wel werkelijk gekwetst door onrechtvaardigheid of gaat er heel veel jaloersheid en eigenbelang onder schuil?
Ook de landeigenaar bespeurt dit. "Of zijt ge kwaad, omdat ik goed ben?”
Hoe vaak probeert men niet voor God te spreken, en Hem opdracht geven.
Mensen, zelfs arbeiders in de wijngaard des Heren, die zeggen: ”Néé, Jezus, wil dat ”, terwijl het iemands eigen wil is!
Ja, God gebruiken om zelf niet in de problemen te komen, is een klap in het aangezicht van Heer.
Hoe vaak denken de mensen het niet beter te weten!
Het is een bepaalde vorm van eigenwijsheid, maar nog veel erger is: dat men jaloers is omdat die ander in hun ogen voorgetrokken wordt, meer aanzien en aandacht heeft, ja, zelfs jaloers omdat de ander gelukkig is.
Om dan iets te verzinnen om die ander, de medemens, tot zwijgen te brengen en het zwijgen op te leggen.
Zelfs radicaal van het toneel te laten verdwijnen om daardoor zelf er zonder kleerscheuren af te komen en zo moeilijkheden te voorkomen.
Voor deze mensen, leken of geestelijken, heeft Christus aan het einde van dit evangelie een duidelijk antwoord: "Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.
Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.” (Matth.20,16)
Het zou goed zijn dat deze mensen het " Pater Noster ” , het Onze Vader, eens goed gingen heroverwegen.God is Vader van alle mensen, niet "mijn” Vader, maar "onze" Vader!
Ja, een Vader die alles voor ons over heeft en weet wat het beste voor ons is.
Dat men dan in alle nederigheid kan zeggen en bidden: "Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel ”.
Dat is wat God van ons verlangt.
Inderdaad, God weet het altijd beter!
Bij Hem staat niet de winst, noch het werk dat iemand verricht voorop, maar de liefde!
Bij Hem gaat het niet om de prestatie van de mens, maar om het schenken van zijn liefde en Gods liefdevolle gaven.
Overigens is liefde niet te verdienen of te koop, liefde wordt je gegeven.
Liefde vraagt of eist niet of iemand rijk is, welke positie iemand bekleedt, of iemand jong of oud is, wat iemand weet of kan, máár wat iemand is.
Dit geldt voor iedereen, zowel in de wereld als bij verschillende rangen en standen in de Kerk, die deze liefde moeten verkondigen én niet alleen vanaf de preekstoel of in een tekst, maar in het dagelijks leven ook uitvoeren, want elk mens is uniek en waardevol en niet alleen zij, die door hun manier van leven passen in hun leven of hen slaafs volgen!
We zijn allemaal geschapen naar Gods beeld en gelijkenis.
En God wil dat ieder mens ook zo behandeld wordt, met en uit liefde.
Doet men dit niet, dan vernietigt men een geschapene, Gods eigen beeld en gelijkenis.
Misschien kan men deze misstappen hier op aarde nog onder het kleed vegen, maar de rechterstoel van God, Zijn oordeel, zal niemand kunnen ontlopen.
Beste mensen, moge de les uit dit evangelie een oproep zijn voor de Kerk en de wereld, dat God iedereen liefheeft, die zich door Hem laat leiden.
Dat men, in de dienst aan God, niet steunt op eigen verdiensten en/of prestaties en al helemaal niet door minachtig en jaloersheid en daar Gods Naam voor te gebruiken.
Dat men niet ten koste van de medemens eigen eer probeert te verwerven, maar juist groot te worden door zich toe te vertrouwen aan Gods wil en goedheid.
Zoals de heilige apostel Paulus dit schrijft aan de christenen van Filippi: " gij moet een leven leiden dat het evangelie van Christus waardig is”. ( Fil.,1,27a)
Amen.
 
Hans Smits