Instrument van God

Feestvierende gelovigen,
Als we het leven van Maria overwegen, komen er twee deugden sterk naar voren: bescheidenheid en nederigheid.
Ja, of het nu komt omdat bescheidenheid gemakkelijk door een ander kan worden misbruikt of het komt omdat het bij de tijdgeest hoort, één ding is zeker, bescheidenheid en nederigheid worden bijna niet meer als deugden beschouwd.
In de huidige tijd wordt je als schuw en simpel beschouwd als je niet opkomt voor je eigen belangen.
In het Magnificat, Maria’s lofzang op God, klinken dan ook de woorden van bescheidenheid en nederigheid.
"Quia respexit humilitatem ancillae suae; want Hij heeft neergezien op de geringheid van zijn dienstmaagd.”
Voor Maria was het geen lofzang op zichzelf!
Zij stelt zich open voor God, Maria aanvaard de weg die God voor haar heeft bereid.
Al vanaf de moederschoot had God grote plannen met haar, zij was uitverkoren om de moeder van Gods Zoon te worden.
Daarom is Maria, Gods bruid, maagd en zonder vlek of gebrek.
Geen gewoon moederschap, maar een Goddelijk moederschap.
Onlangs las ik nog ergens een gedicht, een soort meditatie over Maria, waarbij het goddelijk moederschap wordt ontkent en Maria alleen maar de taak zou hebben ontvangen om Jezus van Nazareth, zoals Hij hier genoemd wordt, op te voeden.
"Waar haalde Maria de moed vandaan om haar Zoon die ruimte te geven, die Hij nodig had, om uit te groeien tot een mens naar Gods hart, om te worden Gods zoon, om in zijn hele leven te laten zien hoe God onze wereld en ons mensen bedoeld heeft. 
 

Afbeelding invoegen

Ongetwijfeld heeft zij het moeilijk gehad met de keuzes die haar Zoon maakte.En toch heeft zij Jezus, haar Zoon, ook zelf op dat pad gezet, op die weg van God, de weg van vrede en gerechtigheid.
Het is het levensprogramma van Jezus geworden, dat Hem waarschijnlijk door zijn moeder is aangereikt.
Dat is het wonder van God: mensen die in alle vrijheid kiezen om voor een ander iets te betekenen; juist in de kleine dingen van het leven zit onze grootheid.
Misschien is het wel om die ene man, die Jezus van Nazareth, die ons op het spoor van vrede heeft gezet, en die in de voetsporen van zijn moeder, Zoon van God is geworden.”
Een tekst, beste medegelovigen, waarin alle geloofswaarheden gaan wankelen.
Hieruit blijkt heel duidelijk dat men de Godheid van Christus ontkent, want er staat geschreven dat Maria ervoor gezorgd heeft dat Jezus, als gewone mens, op de weg van God is gezet.
"Om uit te groeien tot een mens naar Gods hart, om te worden Gods Zoon.”
"Die in de voetsporen van zijn moeder, zoon van God is geworden.”
Hiermee wordt met alle stelligheid ontkend dat Jezus Christus, de Zoon van God is en ieder mens die Gods wegen bewandeld, dan Gods zoon zou worden.
Nee, de Kerk leert ons, dat Jezus Christus is geboren en niet geschapen, Hij het vlees heeft aangenomen door de Heilige Geest uit de maagd Maria en mens is geworden.
Men schrijft hier over een moeder die haar zoon, tijdens de opvoeding, leert om op te komen voor vrede en gerechtigheid.
Daarbij komt nog dat Jezus het aan Maria te danken zou hebben, dat Hij de ruimte heeft gekregen om de weg van vrede en gerechtigheid te gaan.
Kortom vinden wij in deze tekst geen enkel spoor meer van Christus’ opdracht om de mensheid te verlossen en de hemel te openen.
Van de verlossing van de mensheid, dat Hij daarom de weg is gegaan naar Calvarië en daar voor onze zonden Zijn bloed heeft vergoten en is gestorven.
In dit verlossingswerk van Christus heeft ook Maria, Zijn Moeder, uiteraard een hele belangrijke taak gehad.
Zij wist dit alles moest gebeuren en haar Zoon dit moest ondergaan, zij heeft het verdriet en de pijn gedragen en is nooit van Zijn zijde geweken.
Zij is zelfs als enige, op zichtbare wijze, met lichaam en ziel ten hemel opgenomen, het grote feest wat wij vandaag vieren.
En als wij het leven van Maria goed overwegen, heeft bovenstaand "gedicht of meditatie” geen enkele waarde meer en blijkt het alleen nog maar een tekst te zijn die aanzet tot dwaling, met mooie woorden die de oren strelen.
Ja, als men dit aanneemt, eindigt hier het gelovig zijn, eindigt hier de Christelijke Leer.
Broeders en zusters, wie Gods bedoelingen met Maria niet verstaat, begrijpt ook Maria’s lofzang op God niet.
Pas wie echt iets voelt van de grootheid en almacht van God, kan bescheiden en dankbaar zijn.
Maria heeft vanaf de boodschap van de engel Gabriël, die haar vroeg of ze bereid was mee te werken aan het heilsplan van God, haar opdracht aangevoeld.
"Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord.” en " Hij heeft neergezien op de kleinheid van Zijn dienstmaagd.”
Zonder te weten wat het inhield, wilde ze een instrument van God zijn.
Maria’s bescheidenheid en nederigheid is een geestelijke houding.
Omdat Gods wonderwerken in Maria zichtbaar zijn geworden zal ieder geslacht haar zalig prijzen.
Zij heeft vanuit die nederigheid haar hart geopend voor God.
Iedereen die door de Heilige Geest wordt vervuld kan zijn of haar plaats ten opzichte van Gods plannen aanvoelen.
Zo werd Maria door haar nicht Elisabeth herkend als de Moeder van de Heer.
Als de moeder van Gods Zoon en niet van zomaar een kind uit Nazareth, aldus het gedicht.
Medegelovigen, wie nederig van hart is, wordt niet alleen door mensen gewaardeerd voor wie deze houding nog een deugd is, maar opent ook zijn hart voor God om de mogelijkheid te bieden, Zijn wonderwerken te verrichten.
Amen.
 
Hans Smits