Hosanna, Filio David
Medegelovigen,
Vandaag, zes dagen voor het paasfeest trok Jezus de
stad Jeruzalem binnen.
De talrijke menigte
spreidde hun mantels uit op de weg en anderen sneden palmtakken van de bomen en
riepen luid: "Hosanna de Zoon van David! Gezegend Hij, die komt in de naam des
Heren! Hosanna in den hoge! "
Een vreugdevol welkom
dus in Jeruzalem, maar enkele dagen later ook een afschuwelijk afvoeren naar de
martelplaats buiten Jeruzalem.
Mooie grote palmtakken,
maar ook de harde nerven van het kruishout.
Mantels als een rode
loper voor de Koning, maar even later de Zijn weg naar Calvarië over de puntige
keien.
De Gekruisigde, die beroofd
is van Zijn kleren en men gaat doddelen om Zijn mantel.
"Hosanna in den hoge
", maar ook " Weg met Hem ".
Een aaneenschakeling
van tegenstrijdigheden rondom de komst van onze Verlosser.
Stap voor stap zal dit
in de liturgie van de Goede Week naar voren komen.
De juichende menigte
die met palmtakken Jezus begroeten, draait als een blad aan de boom om en
verandert in een grote groep spottende schreeuwers die Hem liever kwijt dan
rijk zijn.
Zij, die voorheen
vijanden waren worden vrienden en gaan samenzweren om hun doel te bereiken.Herodes, Pilatus, de
oudsten en de schriftgeleerden steunen elkaar.
De hechte kring rondom
Jezus, de apostelen en leerlingen raken verdeeld en vluchten.
De één zegt Hem niet te
kennen en de ander wordt Zijn verrader.
Wanneer Christus, Gods
liefde, zich openbaart móeten de mensen wel nadenken.
Deze liefde vraagt iets
van de mens: overgave en geloof of verzet en afwijzing!
Hoe dit gebeurd kunnen
we duidelijk zien in de Goede Week.
De liefde van God werd
geopenbaard en gepredikt door Gods eniggeboren Zoon, dit had de kruisiging tot
gevolg.
Men kruisigde Hem omdat
men Hem niet aanvaardde.
Maar, beste mensen, is
het in onze dagen zoveel anders?
Alles wat voorheen
heilig en vanzelfsprekend was, een onderdeel van een echte degelijke Rooms
katholieke opvoeding, is nu een uitzondering en wordt zelfs in het hokje "geloofswaanzin”
geplaatst.
De zondagsplicht, de
dagelijkse H.H Missen in elke parochiekerk, Catechismus, maandelijkse Biecht, de talrijke kerkelijke
feesten en plechtigheden, het is allemaal niet meer van deze tijd, zegt men.
Het lijkt er op dat men
alles van vroeger poppenkast is gaan vinden en er wordt zelfs met minachtig en
spot op neergekeken.
Nee, in onze tijd passen
de eerste twee vragen van de Catechismus bijna niet meer:
1. Waartoe
zijn wij op aarde?
Wij zijn op aarde gekomen om God
te dienen en daardoor in de hemel te komen.
2. Wie
heeft ons geleerd hoe wij God moeten dienen?
Hoe wij God moeten
dienen heeft vooral Christus ons geleerd.
Als men met deze twee
vragen al geen raad weet, hoe dan wel met de andere geloofspunten?
Dan is het niet zo
moeilijk meer om je geweten te sussen en een gemakkelijke weg te kiezen.
Dan kan inderdaad
zonder veel problemen, de H.Mis plaatsmaken voor een mooie wandeling, de
plechtigheden vervangen door een concert of zoals ik onlangs las: een
gebedsdienst, georganiseerd door een politieke partij in het kader van de
gemeenteraadverkiezingen.
Een "gebedsdienst” waar iedereen, gelovig of niet, aan deel kon
nemen.
De biecht, vervangen door
het verbranden van, op papier geschreven, "zonden”.
Het godsdienstonderricht
die al in de ’60 -’70 de naam maatschappijleer toegeschreven kreeg.
Een Jezus volgen die niet
meer is, dan een aardige jongeman uit Nazareth die het goede wilde doen en een
voorbeeld wil zijn voor anderen.
Een Jezus waarmee we zo
nu en dan aan tafel gaan.
Ja, als dan ook nog het
Godsbestaan en de H.H Sacramenten betiteld en beleefd worden als symbolen, wat
blijft er dan nog over?
Datgene wat we nu
beleven: een verdeelde Kerk, media en
politiek waar bijna alles geoorloofd is een samensmelting van
de meest uiteenlopende culturen en stromingen.
Een samenleving met de christelijke
waarden en normen op een heel laag pitje, dat elk moment gedoofd kan worden.
Tradities moeten in ras
tempo het veld ruimen en niemand die nog iets durft in te brengen.
Denken we maar aan het
bericht van afgelopen week: dat geen enkele gemeente meer St.Nicolaas wil
ontvangen, uit angst voor de gevolgen.
In deze
verwarrende wereldlijke en kerkelijke
omstandigheden van deze tijd zijn er bijna geen uitverkorenen meer.
Geen ambtsdragers, verkondigers
en bedienaren meer die dit een halt kunnen toeroepen.
Velen zijn verdeeld
geraakt of gevlucht, zelfs hun roeping verloochend en verraden.
Het maakt je angstig en
verdrietig.
In feite is er weinig
verschil tussen toen en nu.
En hoe komt dat?
Omdat Gods liefde nooit
zal veranderen!
Zijn liefde zal altijd
om een keuze vragen: ‘ja’ of ‘nee’.
Andere mogelijkheden
zijn er niet.
Maar tegelijkertijd is
God de volmaakte liefde zelf, Hij laat de mensen vrij in een keuzen maken en
daardoor is Hij ook bereid het risico te lopen om te worden afgewezen.
Broeders en zusters,
vandaag staan wij samen met de menigte Hem toe te juichen en zwaaien met onze
palmen.
De keuze volgt dan al
spoedig, volgen wij Hem als onze Verlosser en blijven wij juichen: "Gezegend
Hij, die komt in de naam des Heren! Hosanna in den hoge ” en laten wij zien wie
we volgen of slaat ons juichen om in lauwheid, ongeloof of minachting en laten
wij ons meeslepen door verdeeldheid en gemakzucht.
De keuze is dus aan
ons!
Amen.
Hans Smits
|
|