Het verloren schaap

 
Broeders en zusters in Christus,
Heel vaak maakt Christus gebruik van gelijkenissen, om zo de mensen Zijn Boodschap duidelijk te maken.
Want beelden kunnen spreken, ze kunnen ons dichter bij onszelf en de medemens brengen, we kunnen ons er iets bij voorstellen.
Enkele bekende gelijkenissen zijn de verhalen van de zaaier en van het mosterdzaadje.
De zaaier die zaad uitstrooit op de grond en waarvan een gedeelte op de weg en rotsachtige grond valt.
Een ander gedeelte tussen het onkruid en het laatste op goede grond en deze zullen veel vrucht dragen.
De komst van het Rijk Gods is afhankelijk van de bodem waarin het Woord valt.
Sommige mensen luisteren niet naar Gods Boodschap of soms maar voor korte tijd.
Ze laten zich al gauw overhalen, worden meegesleurd door de beslommeringen van de tijd of wimpelen het Woord weg, zij vallen op onvruchtbare bodem.
Anderen zijn wel open voor Gods Woord en nemen het op in hun hart, waar het vrucht kan voortbrengen, ze zijn ontvankelijk, strijdbaar en standvastig, dus zij zijn op de vruchtbare bodem uitgestrooid.
Zij zijn als het mosterdzaadje dat is uitgegroeid en grote takken krijgt zodat vogels erin kunnen nestelen en beschutting zoeken.
Die mensen worden een schuilplaats voor anderen.
Persoonlijk vindt ik altijd het verhaal van het verloren schaap heel treffend.
Een verhaal dat ons kan raken en nauw verbonden is met ons dagelijks leven.
 

Afbeelding invoegen

De evangelist Lucas schrijft aan het begin van het 15e hoofdstuk, dat tollenaars en zondaars naar Christus kwamen luisteren.
Veel leiders van het volk waren hier niet gelukkig mee.
De religieuze leiders zeiden: "Deze Man ontvangt zondaars en eet met hen.”
Verraders en prostituees luisteren naar hem, en hij gaat met hen om?
Maar Jezus antwoord hen met een gelijkenis: "Wie van u, die honderd schapen heeft, en er één van verliest, laat niet de negenennegentig in de woestijn achter om het verlorene te zoeken, tot hij het vindt?
En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders, en thuisgekomen roept hij vrienden en buren bijeen en zegt hun: Verheugt u met mij; want ik heb mijn schaap teruggevonden, dat verloren was!” (Lucas 15)
Christus vraagt hier aan hen: hebben jullie dan psalm 23 niet gelezen?
Weten jullie dan niet, dat God als een herder naar ons toekomt?
Daarom is het verloren schaap en de verloren dragme ook heel gemakkelijk in ons leven te herkennen.
Opvallend is dat Christus telkens weer de aandacht vestigt op vreugde, namelijk: hoe blij is die herder wel niet vanwege één schaap dat hij terugvond.
Hij was zo gelukkig dat hij zelfs zijn vrienden en buren bij elkaar roept, omdat hij het schaap dat kwijt was heeft teruggevonden.
Evenzo de vrouw die haar vriendinnen en buren laat delen in haar geluk bij het terugvinden van haar bezit.
De vraag is nu: wat voor vreugde bedoeld Christus?
Hij bedoeld: de vreugde die is er pas als ook het zoekgeraakte en zwakste gevonden wordt. "Ik zeg u: zo zal er meer vreugde zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, dan over negen en negentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben ”.
Jezus spreekt hier over bekering!
Over het verdwaalde schaap dat zich verwijderd heeft van de schaapstal.
Over de mensen die een andere weg gaan dan de weg van de Goede Herder, de weg van Christus!
Het gaat over allen die dreigen verloren te lopen en van wie Jezus zegt: "Ik ga hen zoeken en vragen zich te bekeren en dan zal Ik ze terugvoeren naar de ene ware schaapsstal.
Dan kunnen ze weer grazen op groene weiden en de bescherming genieten van de Herder die hart heeft voor zijn schapen.
Weer terugkeren naar de bron des levens!
De heilige apostel Petrus spoort daarom ook de gelovigen dringend aan zich te buigen onder de machtige hand van God.
"Werpt uw bezorgdheid op Hem; want Hij draagt zorg voor u, weest op uw hoede, en blijft waakzaam; want uw vijand de duivel , gaat rond als een brullende leeuw, en zoekt wie hij kan verslinden.” ( Petrus 5: 7-9)
Want dat gevaar lopen wij als wij ons afzonderen van de ware schaapsstal en de Goede Herder negeren en andere herders volgen!
De goede herder is Christus, Gods Zoon, door God de Vader, gezonden.
Ook hierover ontstaat later onenigheid onder de leiders van het volk.
Christus neemt wederom een gelijkenis van de goede herder.
"Ik ben de goede herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.Maar de huurling, die de herder niet is, en wie de schapen niet toebehoren, hij laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht, zodra hij de wolf ziet komen; en de wolf rooft en verstrooit ze.” (Joh. 10,11-12)
De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen; de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen, hij denkt alleen aan zijn eigen hagje.
Ja, echte door God aangestelde herders, zijn mensen, die herders zijn door Christus.
Ook op kleinere schaal, in geloofsgemeenschappen, kerken, binnen het gezin, want het is niet alleen de priester die een goede herder behoort te zijn, God vraagt ook van ons goede, onbaatzuchtige herders te zijn, die voor de schapen zorgen en zo mogelijk het verloren schaap terug te brengen naar de schaapsstal.
De dief waarover Christus spreekt ziet de schapen alleen als iets om te ‘hebben’- te slachten, winst te maken en van de ware schaapsstal, van Christus los te maken.
Dat zijn degenen die mensen naar de mond praten.
Die prediken, dat men de geboden en de leer met een korreltje zout moet nemen en alles maar moeten aanpassen aan de tijd!
Dat is, zoals St.Petrus schrijft: de vijand, de duivel, de brullende leeuw.
Maar een goede herder wil juist zijn leven geven, kost wat kost het goede en ware bewaren en verdedigen.
Hij is een Herder, die de verdwaalde schapen zoekt.
Hij doet dat niet om er iets aan te verdienen, maar omdat Hij goed is.
De herder en de schapen horen bij elkaar, omdat ze elkaar kennen en de schapen de herder vertrouwen.
"De God van alle genade, die ons heeft geroepen tot zijn eeuwige glorie in Christus Jezus, Hij zal ons na een weinig lijden tot volmaaktheid brengen, ons versterken en bevestigen.”
Beste mensen, vragen wij de Goede Herder dat Hij ons wil blijven leiden en behoeden voor het kwaad en mochten wij afdwalen, dat Hij ons dan veilig terugbrengt naar de schaapsstal.
Laten wij bidden voor allen die zijn afgedwaald in een donker dal of een afgelegen plaats.
Die de kudde en de herder uit het oog zijn verloren en zich laten bepraten en inspireren door een huurling die helemaal geen hart voor de schapen heeft en op andere dingen uit is en hen overlevert aan de wolf.
Dat zij weer een stem mogen horen, een bekende stem die te vertrouwen is.
Want dan is het de Goede Herder die gezocht heeft en gevonden.
Amen.
 
Hans Smits