Geloof en vertrouwen

 
Broeders en zusters in Christus,
"Instaurare omnia in Christo”, Alles hernieuwen in Christus, zo klonk de wapenspreuk van de H.Paus Pius X.
Door zijn eenvoud, onthechting en grote geestkracht was de H.Pius X in staat het christelijk leven onder de gelovigen te bevorderen en krachtig op te treden tegen de dwalingen.
Welk evangelie past beter bij deze grote heilige dan van Mattheüs 19, 16-22, waarin Jezus de vraag wordt gesteld: "Meester, wat moet ik doen om het eeuwig leven te verwerven?”.
We moeten uiteindelijk bereid zijn, alles achter te laten, alles op te geven om Christus te kunnen volgen.
De jongeman die deze raad hoorde, ging ontdaan heen, omdat hij vele goederen bezat.
Daarom zegt Jezus is het "voor een kameel gemakkelijker door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke in het koninkrijk Gods te komen”.
Zelf Jezus’ eigen leerlingen waren verbijsterd: "Wie kan er dan nog gered worden?”, was hun vraag.
Ja, dat is het grote geheim van een roeping, waarbij het initiatief niet bij ons ligt maar bij God, die alle mensen roept tot het eeuwig leven.
Dat was wat ook paus Pius X de mensen voorleefde, zijn waarschuwing en strijd tegen de dwalingen en het verdedigen van de zuivere leer en de Waarheid.
Wie durft er nog een beslissing te nemen in het leven?
Wie durft er nog een wissel te trekken in zijn of haar geloofsleven, als het er om gaat Christus te volgen en op te treden tegen de dwaalleer en haar wolven in schaapskleren?
Bereidt zijn om "alles te hernieuwen in Christus”, want God is onze toekomst en Christus is de weg die daarnaar toe leidt en niets of niemand anders!
 

Afbeelding invoegen

Ook al wordt God door mensen afgewezen of vergeten, Hij blijft de mens roepen opdat hij/zij leeft en geluk vindt.
Maar dat zoeken eist wel een volledige inzet van ons verstand en een oprecht hart.
Daar zit nu het grote probleem, we hoorden het afgelopen zondag in het evangelie: "Gij zult de Heer, uw God, beminnen uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met al uw krachten en met geheel uw verstand”, want wie is er nog bereid God met heel zijn hart, geheel zijn ziel, met al zijn krachten en geheel zijn verstand te zoeken?
Er zijn zoveel mensen en dingen die onze aandacht opeisen, zodat er voor God weinig tijd overblijft.
Geef God alles, zoals ook God ons alles heeft geschonken; zelfs Zijn eigen Zoon heeft Hij niet gespaard en voor ons allen overgeleverd!
We horen Christus tot Zijn apostelen zeggen: ”Ieder die zijn huis, broers of zusters, vader of moeder, vrouw, kinderen of akkers heeft prijsgegeven om Mijn Naam, zal het honderdvoudig terugkrijgen en eeuwig leven ontvangen”.
Maar dit is niet zomaar loslaten, achterlaten, we mogen en kunnen het aan de goede God toevertrouwen.
Soms doet men alsof alles van de mens afhangt, dat wij alles zelf moeten doen, alles zelf regelen en organiseren, maar we moeten juist veel meer in Gods hand leggen en aan Zijn liefdevolle zorg toevertrouwen.
Dat is geloof en vertrouwen!
Bovendien nodigt Hij ons niet uit om alles prijs te geven als een ideaal, iets om zelf trots op te zijn, maar juist datgene van ons afwerpen, dat ons afhoudt van God, die dingen die onze verplichtingen tegenover God en de medemens ondersneeuwen.
Mogen wij, op voorspraak van de H. Paus Pius X, groeien in geloof en vertrouwen, dat wij ons bewust blijven dat wij volgelingen van Christus zijn, dienaren van God zijn, meer nog: Zijn kinderen!
 Amen.
 
Hans Smits