De Hoeksteen

 
Broeders en zusters in Christus,
We zien tegenwoordig nogal wat monumentale panden in de steigers staan, vaak dankzij de grote subsidies van het rijk en de gemeente.
Dit onderhoud moet gepleegd worden om te voorkomen dat het gebouw gaat vervallen en er gevaarlijke situaties ontstaan.
Bij steigerbouw hebben we dan te maken met bouwkundige constructies, deze constructies dienen veilig te zijn en goed verankerd.
Zo niet, dan levert het gevaar op voor hen die er mee werken.
Zo is het ook met de Kerk, waarvan Jezus de hoeksteen is geworden die alles bij elkaar moet houden.
Jezus de Goede Herder is deze hoeksteen!
Hij was het, die de mensen houvast gaf en voorleefde hoe het Rijk Gods zou moeten zijn.
Hij heeft de H. Petrus aangesteld om de Kerk te hoeden.
Eeuwen lang werden er door de Heilige Geest pausen geroepen om de H. Petrus op te volgen.
Bisschoppen, priesters en religieuzen die stevig in hun schoenen stonden en vol overgave oogsten.
Heden ten dage worden wij bij het zien van de kerkelijke ontwikkelingen behoorlijk mistroostig.
Goed bezochte en degelijke parochies worden van binnenuit uitgehold en verminkt.
Het gevolg is massale kerksluitingen.
Het verbaasd mij telkens weer dat de mensen, de kerkgangers, zich zo maar naar de mond laten praten, dat het niet anders kan, men geen keuze heeft, terwijl het geloof en vaak later ook nog het gebouw, vernietigd worden.
De geloofswaarheden en tradities worden in een snel tempo ondergesneeuwd en voor achterhaald beschouwd.
 

Afbeelding invoegen


De dagelijkse H.Mis wordt in vele kerken afgeschaft, leken laten zich pastor noemen, hetgeen voorbehouden is aan gewijde mannen en dienen zelfs de sacramenten toe.
En de mensen?
Ja, die zwijgen en laten het maar toe of verdwijnen gewoon geruisloos van het toneel zodat de wolf zijn werk kan doen en rovend toe kan slaan!!!
Wat zal er in de nabije toekomst met de Kerk gaan gebeuren?
De hoeksteen raakt langzaam los en de bouwconstructie gaat wankelen en wordt gevaarlijk.
Ja, levensgevaarlijk!!
De goede bouwstenen worden poreus en verpulveren.
Laten wij goede bouwstenen blijven door ons te blijven verbinden aan de hoeksteen, Jezus Christus.
Zodat het weer voet krijgt op een vaste rots.
De priesters hebben net als Petrus de opdracht van de Heer ontvangen om hun netten uit te werpen.
Dit kan niet vanuit een pastorie en van achter de computer, maar men moet er op uit trekken naar de plekken waar men zich verzameld, de kerken van de plaatselijke geloofsgemeenschappen, alleen zo kan het rijke vruchten dragen.
"Gaat heen en verkondigd het evangelie”, zegt Christus tot de herders.
In de paastijd horen we dan ook verschillende verhalen en beelden met een herderlijke inhoud: de deur van de schaapskooi, de omgang van de herder met zijn schapen en de goede herder, waarover ik ook vorige week heb geschreven.
De goede herder handelt uit vrije wil, en laat zich door niets en niemand, door welke macht dan ook, binden.
Hij laat zich dus nooit leiden door menselijke overwegingen van angst, politiek, voorzichtigheid, compromissen, macht, hoogmoedigheid, ect. Geen huurling, maar een herder die de leiding neemt.
Dat is de taak van een goede priester!
In een priester komt Christus onder ons aanwezig en mag hij een instrument zijn van God, geleid door H.Geest, die waarheid is.Johannes schrijft in het 16e hoofdstuk over het vertrek van Jezus naar Zijn Vader en de komst van de H.Geest.
De apostelen waren hierover bedroefd, maar Jezus drukt hen op het hart dat dit moet gebeuren, omdat anders: " de Helper niet zal komen, als Ik echter heenga, zal Ik Hem tot u zenden.
En wanneer Hij komt, zal Hij aan de wereld bewijzen, dat zij ongelijk heeft wat betreft zonde, gerechtigheid en veroordeling”. ( Joh. 16)
De apostelen en hun opvolgers ontvangen met het Pinksterfeest de H.Geest, de Geest der waarheid, die hen de volle waarheid zal leren.
Daarna verdwijnt hun angst en gaan naar buiten om te getuigen van de waarheid.
Jezus zegt ons dat wij om nieuwe priesters moeten vragen: "Vraagt daarom de Heer van de oogst arbeiders te sturen om te oogsten”.
Priesters kunnen we niet maken, maar we krijgen ze.
Als we niets vragen, krijgen we ook niets en dat is wat er tegenwoordig het meeste speelt.
We praten en vergaderen, we promoten en werven, maar wat heeft dit alles voor zin als men niet meer samen kan bidden.
We moeten veel meer bidden om goede en heilige priesters, we Gods Geest afsmeken om mensen te roepen die, niet als een huurling, maar als een herder zijn kudde gaat leiden.
Als deze roeping niet door Gods roepstem tot stand komt, dan is het los zand en zal op den duur de kudde verstrooid raken.
De "herder” zal vluchten en de kudde overleveren aan de wolven.
Beste mensen, een roeping ontstaat daar waar een intieme band met Christus wordt beleefd.
Wie van Christus houdt, houdt ook van de Moederkerk en wie het hoofd ( Christus) bemint, bemint ook de ledematen.
Een goede priester wordt gekenmerkt door soberheid, gastvrijheid, evangelische vreugde, heiligheid, nederigheid, vastberaden in het geloof en grote offerbereidheid.
Want wie veel geeft, krijgt veel terug, zegt Christus.
Amen.
 
Hans Smits