De Deur van de schapen

 
Broeders en zusters in Christus,
Vandaag het verhaal van de herder en de schapen.
De herder is een beeld dat Jezus gebruikt voor zichzelf.
Een herder die waakt over de schapen en hart heeft voor zijn schapen.
Hij kent ze bij name en heeft met elk van hen een persoonlijke band.
"Ik ben de Deur van de schapen”, zegt Jezus.
Iemand die het ware heil wil vinden moet door Hem binnengaan.
Het is een verwijzing naar Zijn verrijzenis, want door Zijn kruisdood en verrijzenis heeft Hij voor ons de weg geopend naar het eeuwige leven.
Daarbij gebruikt Hij in het evangelie het beeld van de schapen.
Die schapen zijn wij en de herder is Christus.
Eén ding in dit verhaal is duidelijk, dat wij niet zomaar door die Deur naar binnengaan.
Wij moeten net als de schapen naar binnen worden geleid, ja, de herder volgen die ons voorgaat.
De herder heeft twee betekenissen: allereerst Christus zelf en de andere betekenis zijn de herders van de kerk, die door Christus gesticht is.
Hij verzamelt de schapen in Zijn schaapskooi waar het warm en veilig is.
Maar daarnaast leidt Hij ze ook naar buiten om op zoek te gaan naar grazige weiden en frisse waterbronnen. De schapen volgen Hem en luisteren naar Zijn stem, maar buiten loert er een gevaar voor de schapen.
Jezus noemt het gevaar in het evangelie van vandaag: een dief, terwijl Hij later spreekt over de wolf.


Hij heeft het op de schapen heeft gemunt, maar Jezus laat de schapen niet in de steek en als een goede herder geeft Hij zelfs Zijn leven voor hen. Een andere herder, die minder betrouwbaar is, noemt hij een huurling en geen eigenaar van de schapen, als de kudde in gevaar komt gaat hij zijn eigen hachje redden en laat de kudde in de steek.
Deze tekst, dit verhaal heeft weinig uitleg nodig.
Die dief, de wolf, hij probeert de schapen van de herder te verwijderen, hij jaagt ze de woestijn in van verlatenheid, waar het dor en droog is, en zal ze tot prooi maken.
De wolf dat zijn de negatieve krachten die proberen de stem van de Herder, van Christus, het zwijgen op te leggen, zodat de schapen een prooi worden van de machten van het kwaad.
Het kwaad is de wolf die rondgaat, zoekend wie hij kan verslinden.
Hij is de vijand en de tegenstander van Christus.
De wolf, het kwaad, is de bedrieger van de mensheid: " de moordenaar en de leugenaar vanaf het begin”, de Satan.
Jezus Christus, de Goede Herder, wil Zij kudde hier tegen beschermen en verdedigen.
Alle andere "herders” die niet door de deur komen, maar via slinkse wegen binnendringen zullen proberen de kudde te leiden en daardoor te misleiden.
Beste mensen, zij zijn gekomen om te stelen en te slachten, alles te vernietigen!
Daarom ook deze waarschuwing van Jezus aan alle herders van deze tijd, die zorg dragen voor de schapen.
Zij zullen de schapen een veilige weg moeten wijzen en zelf voorgaan, zodat zij niet het slachtoffer worden van de wolven, die uit zijn op verderf en ondergang.
Deze herders van de Kerk zullen het alleen redden als zij hun opdracht en roeping beleven vanuit hun intense verbondenheid met Christus en hun verhouding met de kudde door een persoonlijke en goede verhouding met de gelovigen.
Door te weinig goed geloofsonderricht en te weinig verbondenheid met een goede herder laten veel mensen zich misleiden en gaat men al gauw de uitspraak hanteren : " als ik geen slechte dingen doe en goed ben voor de mensen dan is het wel goed”.
Maar dat is slecht onze menselijke plicht, die geldt voor gelovigen en ongelovigen.
Wat dan totaal op een zijspoor wordt geschoven is: wat God van ons vraagt!
Broeders en zusters, we zullen naast de dagelijkse, de gewone menselijke plichten ook vanuit Christus moeten leven, want Hij is de Deur, Hij is de Goede Herder, die ons toegang geeft tot het eeuwige leven.
Laten wij heel bijzonder bidden om goede herders, heilige priesters, die hun leven willen opofferen voor het zieleheil van hun schapen.
Moge de Moeder Gods onze voorspreekster zijn.
Amen.

Hans Smits