Het Woord is Vlees geworden.

 
Broeders en zusters in Christus,
De duisternis in de wereld is sinds die eerste Kerstnacht er niet minder op geworden.
Integendeel, het wordt elk jaar maar dikker, na twee wereldoorlogen met haar talloze slachtoffers, zijn er nog steeds gebieden waar over vrede nog lang niet gesproken kan worden.
Ondanks alle vooruitgang en ontwikkelingen, lijkt er een cultuur te zijn gegroeid waarbij we als mensheid het leven zelf ondergeschikt hebben gemaakt aan eigen maatstaven en nergens meer voor terugdeinzen.
We worden opgeschrikt door geweld, vandalisme, criminaliteit, zedenmisdrijven, uitspelen van mensen, leugens en vele vormen van verslaving.
Zelfs het schip van de Kerk vertoont scheuren en heeft zware stormen te verduren waardoor de kudde verdeeld raakt en uit elkaar wordt gedreven.
Ook ons persoonlijk leven kan door bepaalde omstandigheden behoorlijk verstoort raken en omgeven worden door duisternis.
Misschien hebt u te kampen met ziekte, speelt de crisis parten en/of u hebt geen werk meer of hebt u onlangs afscheid moeten nemen van een dierbare en ziet u daarom erg op tegen deze feestdagen.

Dit alles kan ons een gevoel geven dat we steeds meer op onszelf zijn aangewezen en God erg ver weg lijkt.
Geen engelen die ons omstralen en Gods lof zingen, geen ster die ons de weg wijst.
Toch is er niets minder waar, want vanaf de eerste kerstnacht is het Licht in ons midden gekomen om alle duisternis te verdrijven.
Ook al lijkt de duisternis terrein te winnen, het Licht van Gods liefde zal alles overschaduwen wat in tegenspraak is.
U zult misschien denken: wat een somber begin op deze feestelijke dag!
Maar het evangelie van vandaag, opgetekend door de evangelist Johannes, straalt evenmin echte kerstvreugde uit.
In dit kerstevangelie spreekt hij niet over de herders of de kerststal, over hemelse heerscharen en vrede, hetgeen wij eigenlijk wel zouden verwachten.
Je zou haast zeggen dat het bij hem niet meer om het Kind gaat, maar hij zegt dat Jezus vol is van genade en waarheid.
Hij begint zijn evangelie met:
"In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God.
Dit was in het begin bij God.
Alles is door Hem geworden en zonder Hem is niets gewor­den van wat geworden is.
In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen.
En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan”.

Maar ondanks dat, is zijn tekst uit het eerste hoofdstuk toch wel degelijk een kerstverhaal, want wij worden uitgenodigd de diepe betekenis van de geboorte van Jezus tot ons te laten doordringen.
Opgeroepen om ons niet laten overmeesteren door de duisternis, angst en somberheid, waarover ik aan het begin schreef, maar ons hart openen en ons laten leiden door het kleine Kind in de kribbe, die een licht wil zijn op onze levensweg.
Het is immers niet zomaar een kind, maar God wordt zelf mens.
"Het Woord is vleesgeworden en het heeft onder ons gewoond”.
De herders waren de eersten die dit grote wonder mochten aanschouwen, zij gingen, nadat de engelen hen dit grote nieuws hadden verkondigd, op weg naar Bethlehem om te gaan zien wat daar gebeurd is en wat God hen bekend heeft gemaakt.
Zij vonden dan Maria en Jozef en het pasgeboren Kind liggend in een kribbe, zoals de engel gezegd had.
Op dat moment werd het grootste moment uit de heilsgeschiedenis aan de herders bekend gemaakt.
Voor ons onvoorstelbaar en onmogelijk hetgeen te ervaren wat destijds de herders mochten ondergaan.
En toch mogen wij geloven, net als toen de herders, dat God in Jezus, een nieuw begin met ons maakt.
Als christenen mag dat voor ons betekenen dat wij Gods reddende kracht in ons eigen leven toelaten.
"Heden is U een Redder geboren en Hem wordt de macht op de schouders gelegd”.
We kijken naar het Kerstkind met een vertederende blik, maar tegelijkertijd is Hij ook Gods genadekracht, de bron van geluk voor alle mensen.
En die Jezus heeft zich volledig aan God gegeven, Hij heeft er zelfs Zijn leven voor gegeven.
"Zozeer heeft God de wereld liefgehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft overgeleverd”.
Het hoogste goed geeft God ons in Zijn Zoon Jezus.
"Het Licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan, Hij kwam in het Zijne, maar de zijnen aanvaardden hem niet”
In de navolging van Christus, zijn er de eeuwen door mensen geweest die zich gaven voor anderen.
Zij die de Waarheid verdedigde, maar er dan ook niet zonder kleerscheuren er van af kwamen.
Zij die geloofden in de godheid van Christus en Hem beleden als eniggeboren en mensgeworden Zoon van God.De eerste die de marteldood onderging gedenken wij morgen, de H.Stephanus.
Hij kon Christus navolgen, omdat hij vol van geloof en vol van de heilige Geest was.
Hierdoor kon de H.Stephanus Christus navolgen tot in de dood.
Zijn getuigenis roept ons op tot navolging en gebed, om de Heilige Geest af te smeken dat Hij de Kerk mag vernieuwen, zodat wij evenals de H.Stephanus werkelijk met woord en daad durven te getuigen van de liefde die Christus voor ons heeft.Getuigen van het Woord dat is mens geworden.
Het Woord, Gods Zoon, is de oorsprong van de schepping, want alles is door Hem geworden.
Hij is de alfa en de omega, het begin en het einde.Gods Woord is een kracht in ons en dankzij Jezus geboorte kunnen wij de duisternis overwinnen.
Het woord dat schijnt in de duisternis en dat Licht is het Licht van de Waarheid.
Ja, beste mensen, deze Waarheid kan miskend worden en zelfs geloochend, maar zal nooit worden gedoofd!
De openbaring die Jezus ons geeft is genade en waarheid.
Laten wij vertrouwen op de kracht van Hem wiens geboorte wij vandaag vieren.
Vertrouwen op de kracht van Zijn Woord in welke situatie wij ons ook bevinden, Hij kan elke dag een nieuw begin maken.
Waar vinden wij de vreugde van Kerstmis?
Wij mogen ons verblijden dat wij opgewekt zijn door het Licht van Gods menswording, tot een vreugdevol geloof en dit mogen doorgeven aan anderen.
Laten wij, net als de herders van Bethlehem, God verheerlijken en loven om alles we in, door en met Christus mogen horen en zien.
Dit Kerstkind heeft onder ons gewoond en heeft zichzelf voor ons heeft gegeven om ons te verlossen.
Laten wij ons openstellen voor Hem en dit Kind opnemen in ons hart en van Hem getuigen , dag in dag uit, zodat we het licht door kunnen geven aan de mensen om ons heen.Moge zo de kerstvreugde ons hart verwarmen.In deze geest wens ik u allen een Gezegend Kerstfeest toe.
Amen.

Hans Smits