Daar komt uw koning

 
 
Broeders en zusters in Christus,
 
De liturgie van Palmzondag geeft ons een overzicht van de hele Goede Week.
Het is een dag van sterke contrasten.
Lijden tegenover heerlijkheid.
Christus de overwinnaar en koning tegenover de man van het lijden, de man van Smarten.
Het Hosanna –gejubel tegenover het "Kruisig Hem, weg met Hem.
Wie zien Jezus eigenlijk in twee gedaanten.
Het moet verschrikkelijk zijn geweest wat Jezus heeft moeten doorstaan aan lijden en smart.
We horen een lang aaneengesloten verhaal van verraad, verloochening, bespotting, veroordeling, geseling, kruisweg en sterven.
Het vervult ons elk jaar weer met afschuw, met medelijden, maar ook met dankbaarheid tegenover Hem die onze zonden op zich nam.

Twee totaal verschillende posities in een mensenleven die elkaar doorkruisen, en toch één en dezelfde mens.
Ja, juist hierop staart de wereld zich blind: of je bent de eerste en voornaamste of je bent de mislukkeling, de uitgestotene.
Twee posities die totaal niet met elkaar te verenigen zijn.
Over het verhaal van de intocht van Jeruzalem hangt een hele geheimzinnige sfeer.
Jezus die als Koning wordt ingehaald.
Hij stuurt zijn leerlingen erop uit, om een ezel te zoeken, niet zoals een echte koning zou doen, hoog op een paard gezeten, een rijdier die past bij een koning, nee, een ezeltje, een lastdier van de armen.
De ezel moeten ze ophalen in het dorp, ze hoeven niets anders te zeggen dan:
"De Heer heeft het nodig, maar Hij stuurt het spoedig weer terug”.
Iedereen weet dat Jezus, de Heer, de Messias is, Hij staat hier met deze titel in heel het dorp bekend.
Hier toont Jezus zich dan ook in het openbaar als Messias, en dit roept bij heel veel mensen begeestering en vreugde op, terwijl bij anderen grote haat en vervolgingsdrang naar boven komen.
Jezus weet heel goed dat dit allemaal bij de mensen speelt.
Ze zijn blij, snijden takken van bomen en struiken en juichen en zwaaien Hem toe.
De mensen groeten Hem met een grote vorm van triomf, ze leggen hun mantels op de grond en roepen:”Gezegend Hij die komt in de naam des Heren”.
Maar deze stemming sloeg al gauw om.
Voor velen was Jezus een geïnspireerd mens, de langverwachte, een profeet naar Gods hart.
Iemand die puur en vrij was.
Hij hing recht door zee, Hij was consequent bij het uitdragen van de Blijde Boodschap en dat werd hem uiteindelijk fataal.
Een vredige Koning die de dood tegemoet gaat.
We gaan deze week met Christus mee, Hem volgen op de weg naar Zijn lijden.
Ons één maken met Zijn levensverhaal, niet om theatraal te doen, nee, het gaat ook nog eens om ons eigen levensverhaal.
Want als wij dan zo naar ons eigen leven kijken, dan zouden wij zelfs ook heel snel tot de conclusie kunnen komen dat succes in ons leven vaak heel belangrijk voor ons is.
Want is het niet vaak zo dat wij ons laten leiden door wat de mensen van ons vinden?
Als we merken dat we niet zo in de smaak vallen bij anderen dan gaan we al gauw over stag en doen water bij de wijn.
Ja, voordat je het in de gaten hebt kun je één van die meelopers zijn.
Kijkt u maar eens op wat voor tegenstand we stuiten wanneer je pal achter Christus gaat staan.
Wie voor de liefde staat zoals Jezus die ons heeft voorgeleefd, dan wordt je bijna een martelaar van deze tijd.
En toch, beste mensen, wordt ons gevraagd om niet toe te geven aan een heersende mening, niet mee te lopen met de Hosanna- roepers, om vervolgens even hard mee te schreeuwen met degenen die roepen : "Kruisig Hem!”
Niet het grootste, het opvallendste zal het redden, maar alleen de gehoorzaamheid, de dienstbaarheid, de eerlijkheid en trouw tegenover God. Laten we deze komende Goede Week nog eens krachtig bidden om vol te houden wanneer we door de geest van de tijd in verdrukking komen. Bidden voor de Kerk met aan de ene kant haar mooie hemelse glans, de vreugde, maar aan de andere kant de kerk die gebrandmerkt is, die wordt vervolgd, verstoten, en zelfs van binnenuit gekwetst.
Mogen we ons door God geroepen en gedragen weten, want wij dragen altijd het beeld van God met ons mee.
Hij zal ons nooit verlaten.
Amen.
 
Hans Smits