Wat verwachten wij?

Beste medegelovigen,
Ondanks dat ik gisteravond niet kon voorgaan bij het "inluiden van de zondag " wil ik toch graag even met u stil staan bij het evangelie van deze 1e adventszondag.
 
De advent is begonnen, de tijd van veranderen is aangebroken.
Advent is een tijd van verwachten!
Maar….wat verwachten wij dan?
Het woord "verwachten”vraagt niet om alles tegelijk.
Dat kan in het leven ook niet.
Dingen kunnen niet van de ene op de andere dag veranderen.
Soms kan dat maanden, ja, zelfs jaren duren.
De adventstijd die wij nu begonnen zijn betekent dat wij ons voorbereiden op een viervoudige komst van Christus.
Wij bereiden ons nu natuurlijk voor op het komende kerstfeest, als wij Zijn komst gedenken als Kind, als God-Mens, in deze wereld.
Maar we mogen ons ook telkens weer verheugen over de komst van Christus in ons dagelijks leven als wij Hem mogen ontmoeten in de Sacramenten en het biddend samenzijn.
De derde voorbereiding is natuurlijk de ontmoeting met Christus als ons aardse leven voltooid zal zijn, dat Hij ons brengt naar de plaats die Hij voor ons bereid heeft in Zijn Koninkrijk.
 

En tot slot het grote moment dat Christus zal komen aan het einde der tijden, waarbij de schepping zal worden verlost en een oordeel zal plaatsvinden.
Op dat moment, zegt het evangelie van deze zondag tot ons, hoeven we niet bang te zien, " Wanneer zich dit alles begint te voltrekken, richt u dan op en heft uw hoofden omhoog want uw verlossing komt nabij”.
God zorgt voor ons en heeft ons lief.
Dat Rijk van God is al gekomen en wij mogen er verder aan bouwen.
Wanneer een situatie waarin je verkeert uitzichtloos lijkt, wanneer ziekte of pijn zonder einde zijn, dan kan het leven kleurloos worden en lijkt zonder zin te zijn, mogen we erop vertrouwen dat God naast ons staat en ons de helpende hand reikt en aandacht schenkt.
En beste mensen, is het trouwens zo vreemd om deze tijd dat biddend te doen, biddend stil te staan bij al die mensen, die verdriet hebben, die ziek zijn, van huis en haard verdreven zijn.
Mensen die slachtoffer zijn geworden van zinloos geweld, bij hen die binnen onze eigen familie of vriendenkring door de dood ons ontvallen zijn. Voor hen die slachtoffer zijn geworden van roddel en achterklap, van mensen wier geest is afgestompt.
En misschien kunnen we wel biddend achterkomen, wat we zelf kunnen doen om weer wat licht te brengen in deze wereld.
Maar ik wil ook best toegeven, dat het ook niet altijd gemakkelijk is om dat in deze wereld te geloven die door negatieve invloeden wordt verscheurd. In het evangelie horen we: "Uw verlossing is nabij”.
Heel duidelijk is het dat hier God zelf mee wordt bedoeld, die ons verlost, telkens weer opnieuw.
Want de Boodschap van Jezus Christus blijft klinken en dat is niet voor niets.
Want dat woord "verlossing”, betekent je "losmaken”.
Jezelf, anderen, losmaken van alles waarin jezelf of anderen gevangen zitten.
Loskomen van machtswellust, gebrek aan waardering voor en door anderen, want daardoor is er in onze wereld zoveel ellende.
Kijk goed om je heen en probeer de dingen in een groter perspectief te zien.
We moeten samen streven naar vrede en gerechtigheid, voor iedereen, geen mens uitgezonderd.
Advent, beste mensen, is geen tijd van alleen maar wachten, van afwachten, deze houding maakt je slaperig, ongedurig, kribbig en soms zelfs somber en angstig.
Nee, het is een tijd van verwachten, vrolijk en blij, maar het is ook een tijd van actief blijven, vooral waakzaam zijn, om wat komen gaat.
De adventstijd betekent: op komst, uitzien naar en werken aan iets nieuws, iets wat beter is.
Kerstmis daar zien we nu naar uit, en dat kan een leuk en gezellig sfeertje geven, maar dat alleen geeft het grote gevaar dat het dan ook heel gauw voorbij kan gaan, zeker als wij de diepte er niet van zien.
Want, de komende weken is de tijd om de komst te verwachten van het Kerstkind, Gods Zoon, die mens is geworden.
Een periode waarin onze diepste verwachtingen, waarheid mogen worden.
Laten wij ons in deze voorbereidingstijd los maken van alles wat Zijn Licht in de weg staat.
Dan zal Gods Licht steeds meer kans krijgen, in ons, rondom ons en door ons.
Ik wens u een gezegende adventstijd toe. 
 
Hans Smits