Weest op uw hoede

 
Broeders en zusters in Christus,
Deze zondag wil ik graag met u nadenken over: "gezonden worden en wat wij tegen komen op ons pad, welke gevaren er op de loer liggen.”
Marcus schrijft in het 6e hoofdstuk over de zending van de apostelen.
Jezus geeft Zijn apostelen de taak om er op uit te trekken.
Maar in tegenstelling met wat je zou verwachten, stuurt Hij hen op pad zonder iets mee te nemen, zonder vooraf iets te regelen.
In onze tijd zou je voor gek verklaard worden als je zo op reis zou gaan, maar dat is nu precies de spijker op z’n kop, want als wij Christus willen volgen, dan zal dat in de ogen van velen vreemd zijn.
Ja, vreemd, omdat we dan keuzes moeten maken die ingaan tegen wat "men” maatschappelijk normaal vindt.
Christus zond de apostelen twee aan twee uit en gaf hun de macht over de onreine geesten.
Hij gebood hun, niets mee te nemen op weg, behalve sandalen.
"En als gij een huis zijt binnengegaan, blijf daar dan, tot gij weer afreist.
 

Afbeelding invoegen

En waar men u niet ontvangt en niet naar u luistert, gaat daar vandaan en schud het stof van uw voeten, als getuigenis tegen hen.”
Dit betekend dat wij ons niet kunnen en mogen voorzien van argumenten of zekerheden, die de mensen om ons heen hebben gecreëerd.
Gods Woord moet genoeg zijn!
Maar als we hiervan uitgaan zullen we ook heel vaak ervaren, dat men niet naar ons luistert en ons zelfs probeert de mond te snoeren.
Als wij over Gods wet spreken, oproepen deze te volgen en Gods genade door gebed en offer willen uitdelen zal men met de nek worden aangekeken en niet welkom zijn.
Trek het je niet aan, ga verder en negeer hen, als teken dat je met hen gebroken hebt.
Maar Jezus geeft ons ook een waarschuwing mee!
"Weest op uw hoede voor de valse profeten; want zij komen tot u in schaapskleren, maar van binnen zijn het roofzuchtige wolven.
Aan hun vruchten kunt gij ze kennen!” ( Matt.7: 15)
Christus bedoeld hier de farizeeën en schriftgeleerden omdat hun leer en hun daden niet overeenkwamen met hoe ze handelden.
Zij beschouwden zichzelf als vooraanstaanden die een uitmuntend en voorbeeldig godsdienstig leven leiden.
Deze waarschuwing van Christus klinkt alle eeuwen door.
"Wacht u voor de valse profeten”, laat u niet misleiden door anderen!
Pas op voor de huichelaars, voor de zogenaamde vromen die een ereplaats hebben.
Maar hoe kunnen wij een echte profeet van een valse onderscheiden?
Het antwoord is in het evangelie duidelijk: "Aan de vruchten zult ge ze kennen.”
We moeten waakzaam zijn en ons niet laten misleiden door hun mooie praatjes en valse structuren.
Ze komen zachtaardig over en laten mensen vrij, maar zij kunnen ook met geweld hun eigen ideeën doorzetten.
Ze denken rechter te kunnen spelen, maar vergeten dat er maar één Rechter is die ooit allen zal oordelen.
Iedereen is welkom, maar schijn bedriegt, zij kennen geen genade voor de verdedigers van de ware leer, omdat zij de rechtgelovigheid niet kunnen verdragen.
Vaak wordt de waarheid niet direct aangevallen, maar vervormd of aangepast aan onze moderne tijd.
Ze verkondigen een menselijke en geen Goddelijke Jezus, hetgeen de mensen de oren streelt.
"zij komen tot u in schaapskleren, maar van binnen zijn het roofgierige wolven.”
Christus waarschuwt ons voor mensen die Zijn Woord verkeerd doorgeven, die Zijn Verlossing niet als Verlossing willen verkondigen en Zijn Lichaam en Bloed niet aanwezig willen zien in de Heilige Eucharistie en het Heilig Misoffer niet erkennen als het Kruisoffer.
"Aan de vruchten zult ge ze kennen”.
Ja, de kerk laat wrange vruchten zien, geloofstwijfel die door priesters en theologen gezaaid worden in de harten van vele gelovigen.
De gevolgen zijn overduidelijk zichtbaar: alle eerbied voor de werkelijke aanwezigheid van Christus in het Tabernakel is verloren gegaan.
We zien het als mensen een kerkgebouw betreden, het is alsof ze een feestzaal binnenkomen, een supermarkt, waarvan een priester de manager is.
De stille ingetogenheid van biddende mensen die zich voorbereiden op de werkelijke ontmoeting met Christus is tot zeldzaamheid geworden.
De kwaliteit van de vruchten hangt af van de kwaliteit van de boom.
Wanneer de boom goed en gezond is, zal hij ook goede en gezonde vruchten voortbrengen.
Wanneer een profeet is als een boom, die geplant is langs het stromend water van de Heilige Geest in de Kerk, dan zal hij veel goede en gezonde vruchten voortbrengen.
Is dat niet het geval dan worden zijn woorden weggewaaid als kaf!
De vruchten van een echte profeet zijn de vruchten van de Heilige Geest en die vruchten zijn dan de vruchten van de liefde.
Maar vele bomen dragen slechte en zelfs geen vruchten meer en talrijke kerkgebouwen verdwijnen.
Het is zichtbaar geworden waar de valse profeten rondgaan.
Ja, kijken wij naar hun daden, waakzaam blijvend en ons niet laten betoveren door mooie woorden, waar niets achter steekt.
Het zijn holklinkende vaten!
Beste mensen, laten wij de woorden van de Heer ter harte nemen en op onze hoede blijven, zodat ook wij ons geloof niet verliezen en daarbij onze toekomst bij God.
Amen.
 
Hans Smits