Uw Rozenkrans bemin ik

 
Broeders en zusters in Christus,
De maand oktober is bij ons, Rooms Katholieken, bekend als de rozenkransmaand.
Het hoogtepunt van deze Mariamaand vormt het feest van O.L. Vrouw van de Heilige Rozenkrans.
Onze aandacht wordt heel bijzonder gevestigd op de mysteries van Christus welke verbonden zijn met het bidden van de rozenkrans.
Wij overwegen Zijn menswording, verkondiging, Zijn lijden, sterven en verrijzen.
Tevens hopen wij, doormiddel van het rozenkransgebed, te verkrijgen, al wat goed is voor ons zieleheil op voorspraak van de Moeder Gods.
Het feest van vandaag werd door de Heilige Paus Pius V ingevoerd uit dankbaarheid en ter herinnering aan deze verkregen reddende overwinning op de moslims, die vanuit Turkije het christendom in Europa bedreigden en bij de zeeslag van Lepanto op 7 oktober 1571 volkomen werden verslagen.
Deze overwinning werd toegeschreven aan de voorspraak van Maria en verkregen door het rozenkransgebed.
Ook in onze tijd dienen we de Rozenkrans niet uit ons gebedsleven weg te laten.
Het kan een machtige hulp zijn in de dagelijkse moeilijkheden en gelovige strijd van het leven.
Want als wij niet laten blijken dat wij in God geloven, ons door Hem gedragen weten en naar Hem onderweg zijn, dan sluipt de duivel heel gemakkelijk binnen in ons hart en ons denken.
In het evangelie van Lucas zegt Jezus dan ook, doelend op de aanvallen van de satan: "Elk rijk dat innerlijk verdeeld is, vervalt tot een woestenij; het ene huis valt op het andere.
Wanneer een sterke, welbewapend, zijn huis en hof bewaakt, is zijn bezit veilig.
 

Afbeelding invoegen

Komt er echter iemand die sterker is dan hij en die hem overwint, dan rooft deze zijn volle uitrusting, waarop hij zijn vertrouwen stelde en verdeelt wat hij bezit als buit.
Wie niet met Mij is, is tegen Mij, en wie niet met Mij bijeenbrengt, drijft uiteen” (Luc.11:17 en 21-23).
Deze woorden verwijzen dus ook heel duidelijk naar het feit dat er een strijd gaande is tussen het goede en het slechte.
God en Zijn legerschaar van engelen strijden tegen de duivel en zijn trawanten.
Midden in die strijd, beste mensen, bevinden wij ons!
Dagelijks moeten we in deze wereld proberen goede keuzes te maken naar Gods bedoelingen.
We ervaren teleurstellingen, mislukkingen, tegenwerking en vijandigheden van buitenaf, maar ook van binnenuit.
We zijn op weg naar de eeuwige heerlijkheid, maar zullen eerst de tocht moeten maken door de woestijn, waarin we een strijd moeten leven tegen alle kwaad en dorheid!
Maar het mag ons kracht en troost geven dat Maria ons helpt in deze strijd, als Moeder van de Heilige Kerk.
Tot haar mogen wij gaan en haar bijstand vragen.
Daarbij is de rozenkrans hét wapen in de strijd tegen het kwaad, tegen de duivelse machten, zoals destijds bij de strijd in Lepanto.
Laten we dan de rozenkrans veelvuldig ter hand nemen en op Maria’s voorspraak bidden, dat de overwinning op het kwaad voorspoedig mag zijn.
Zoals wij zingen in het sub tuum praesidium:
Sub tuum praesidium confugimus, Sancta Dei Genitrix.Nostras deprecationes ne despicias in necessitatibus nostris,sed a periculis cunctis libera nos semper, Virgo gloriosa et benedicta.
 
Onder Uw bescherming nemen wij onze toevlucht, Heilige Moeder van God; Verstoot onze gebeden niet in onze nood, maar verlos ons altijd van alle gevaren,o, glorierijke en gezegende Maagd.
 
Want als dan de dag des Heren aanbreekt hebben wij niets te vrezen, daar wij de volle bescherming genieten onder de mantel van Maria.
Moge Gods oordeel over ons dan barmhartig - en het eeuwig leven onze toekomst zijn.
Amen.
 
Hans Smits