Roeping en toekomst

Broeders en zusters in Christus,
Allerheiligen, het troostvolste feest van alle feesten!
Niet zozeer een feest om te denken aan hen die hun leven succesvol hebben afgelegd, maar aan mensen die vol moeite hun weg door het leven hebben afgelegd, zij die ondanks pijn en angst, marteling en dood, bleven vertrouwen op God.
Die iedere dag weer opnieuw begonnen met God als middelpunt en Hem trouw bleven.
Ook zij hebben hun doel bereikt in het leven en zijn nu voor altijd samen met God.
Met hen willen wij ons vandaag verbonden weten.
Zo is Allerheiligen een groot familiefeest over de grens van leven en dood heen.
Het is een verre echo van het Paasfeest, het feest van de Hemelse Zaligheid!
In het donker van de herfst zien we een licht.
We voelen dat een leven van een dierbaar persoon te kostbaar is om zo maar te eindigen en dat hij of zij aanwezig is.
Ja, het is een mysterie, iets ongrijpbaars.
Sommigen zoeken verder en bewandelen duistere wegen om contact te zoeken, weer anderen lijken een antwoord te vinden in reïncarnatie.
Maar dit verdraagt de Liefde, God, niet.
Alleen al de gedachten eraan, zet aan tot een verwijdering van God en een Godsverduistering.
Een persoon kan niet zomaar een ander of zelfs een wezen zonder ziel worden!
Dit past niet bij het ja-woord van God tegenover ieder mens.
Dit past niet in ons christelijk geloof, waarin de toekomst van de mens, een leven bij God is.
 

Afbeelding invoegen

Waarvoor God zelfs Zijn eigen Zoon heeft geofferd op het kruis, om de mens de kans te geven voor een leven bij Hem en te verlossen van de eeuwige dood.
Elk door God geschapen mens is uniek.
Wij worden immers kinderen van God genoemd en dat zijn we ook, en na de dood gaat het leven verder, verder bij God, bij Hem die ons geschapen heeft.
Het zou überhaupt heel ondankbaar zijn tegenover God, dat men een ander leven verkiest boven een eeuwig leven in Zijn liefde en geluk, dat Hij voor ons bereid heeft.
Misschien zakt ons wel eens de moed in de schoenen bij de gedachte dat wij qua levenswijze niet op kunnen tegen hen, die de zaligheid reeds hebben verworven.
Maar ook zij zijn niet heilig geboren.
Hun leven was niet veel anders dan het onze, ook zij hebben moeten groeien, hebben moeten strijden.
Zij hebben aan Gods uitnodiging gehoor gegeven, zij hebben smaad en beproevingen doorstaan.
Zij hebben in hun leven Gods heerlijkheid geproefd.
Dit is ook de weg die wij mogen en moeten gaan en ons dag in dag uit door God laten vormen.
Heilig worden is geen mensenwerk, maar Gods werk en Hij kan slechts werken als wij ons ja-woord geven en aan Zijn uitnodiging beantwoorden.
Als we eenmaal ons ja-woord hebben gegeven is de volgende stap: dat we ons laten leiden door God.
Ons leven zal altijd doorgaan, ook over de dood heen.
Hier op aarde zullen we moeten sterven, moeten inslapen.
Aan het einde van elke dag mogen we God dank zeggen voor het leven dat Hij ons heeft geschonken en aan het begin van elke dag mogen wij "ja” zeggen op de liefde die Hij ons wil schenken, een nieuwe dag om te leven.
Ooit komt er die eeuwige nieuwe dag, zonder dat we ’s avonds weer inslapen, een nieuwe dag zonder zonsondergang.
Mogen ons dagelijks ja-woord tegenover God, ons ooit brengen naar Zijn Hemels Vaderhuis zodat ook wij eens geteld zullen worden onder de menigte van alle heiligen.
Amen.
 
Hans Smits