Kinderen van het Licht

 
Broeders en zusters in Christus,
Veel mensen zijn of gaan nog genieten van de vakantietijd, even ergens anders heen om bij te komen, om rust te zoeken.
Ook de apostelen hebben tijdens hun zending vele indrukken opgedaan en wilden Christus verslag uitbrengen.
Jezus nam hen mee op een eenzame plaats om daar uit te rusten.
Maar als ze op deze plaats aankomen ziet Hij de grote menigte mensen die voor hen uit waren gegaan.
Jezus krijgt bij het zien van al die mensen medelijden, want ze waren als schapen zonder herder!
Hij wist wat ze nodig hadden en begon hen uitvoerig te onderrichten.
Moe of niet, gegeten of niet gegeten; dit ging voor!
Een voorbeeld voor de vermoeide apostelen, maar dat is de taak van een herder, dat mag er van hem verwacht worden, ja, zelfs geëist worden.
Een ieder die een verkondigende taak heeft, die Gods woord verkondigd en onderricht geeft, hoort 24 uur in dienst staan.
Elk moment van de dag of de nacht kan een mens namelijk hongeren naar Gods Woord.
Ik hoorde ooit eens een opmerking: "je kunt niet 24 uur in dienst van God staan, dan ben je niet goed bij je hoofd.”
Medegelovigen, deze opmerking getuigd van weinig vertrouwen op God!
 

Afbeelding invoegen

We horen Hem, in alle omstandigheden van het leven, te volgen en van Hem te getuigen en ons vertrouwen te schenken.
Anderen, mogen en moeten kunnen zien dat dit vertrouwen echt is, dat God gebruik maakt van mensen.
Hij roept mensen én mag dan ook veel van hen verwachten!
Hij geeft de kracht en de genade om Zijn werk in Zijn Naam te kunnen doen, tot eer van God en niemand anders.
Dit geldt heel bijzonder voor de herders van de Kerk, die deze bijzondere taak ontvangen hebben.
Zij horen dag en nacht te zorgen voor het heil van de kudde die aan hen is toevertrouwd.
En die taak kent geen tijd, dat is niet van 8 tot 17 uur, maar 24 uur per dag!
Zo niet, dan zien we de vruchten van de kinderen van deze wereld!
Ze willen handelen en leven zoals de wereld het van hen vraagt.
"De kinderen van deze wereld gaan onder elkaar met meer overleg te werk dan de kinderen van het licht”, schrijft Lucas in het 16e hoofdstuk.
Ze willen erbij horen, ze willen kinderen van deze wereld zijn, dat is vaak hun hoogste doel.
Maar Christus is heel duidelijk in Zijn stelling: Hij zet twee groepen tegen over elkaar, kinderen van deze wereld tegenover de kinderen van het licht.
Kinderen van het licht zijn andere kinderen dan de kinderen van de wereld!
Christus neemt als voorbeeld de onrechtvaardige rentmeester en de kinderen van de wereld.
Maar wat is een onrechtvaardige rentmeester en waarom neemt Hij een onrechtvaardige als voorbeeld?
Het is de bedoeling dat het ons aan het denken zet: "Want de kinderen van deze wereld , gaan onder elkaar met meer overleg te werk dan de kinderen van het licht.”
Geld en rijkdom worden in het evangelie onrechtvaardig genoemd, omdat zij vaak aanleiding geven tot onrechtvaardigheid.
Ze nemen heel gemakkelijk de geest van de mens in beslag en zo zal de mens God uit zijn gedachten en hart verbannen.
De rentmeester pleegde valsheid in geschriften, om het gesjoemel en de verkwisting van de goederen van zijn baas te camoufleren en zo kreeg hij toch bewondering van zijn heer.
Die bewondering was uiteraard niet om de schaamteloze wijze hoe heeft gehandeld om zo de dans te ontspringen.
Hij was handig en bedreven!
Toen zijn kansen verkeken waren, benutte hij de tijd die hem nog gegeven was, om vrienden te maken en zo zijn toekomst te verzekeren.
Mocht het dan misgaan, dan kon hij misschien wel een beroep doen op die vrienden.
Een vooruitziende blik dus en een knap staaltje handigheid!
God wil ons duidelijk maken, hoe wij ons moeten opstellen tegenover de macht van het geld.
Want deze macht is maar tijdelijk en heel bedrieglijk!
Net zo tijdelijk als ons aardse leven, daarna heeft het totaal geen waarde meer.
De aantrekkingskracht van het geld is zo machtig dat het telkens weer onze aandacht weet te veroveren, zodat we vaak meer eer daaraan bewijzen, dan aan de eer die God toekomt.
Uiteraard is geld handig en in onze tijd onmisbaar, want zonder geld kunnen wij niet meer leven.
Maar geld en bezit mag geen doel zijn, maar een middel.
Laten wij de kinderen van het licht proberen te zijn.
Wanneer wij bij Christus horen, dan straalt er iets van dat goddelijk licht ook door ons heen.
Maar hoe meer wij van de wereld zijn, hoe minder dat licht in ons gaat stralen.
We zijn wel midden in de wereld, maar niet van de wereld!
Een kind van het licht is een wonder van God, het zoekt haar eigen weg door deze wereld en tegelijk wetend dat God hem leidt.
Soms angstig vanwege een onbekende toekomst, maar durft het aan, omdat er een groot Godsvertrouwen is.
Een kind van het licht kan met geld omgaan, zonder er aan vast te zitten, verdienen, sparen en weggeven.
Laten wij er voor waken dat wij ons niet aansluiten bij de kinderen van de wereld, maar ons telkens weer met onze relatie tot God bezig houden.
Dan hebben we alle tijd en krijgen wij de kracht om 24 uur per dag bereid te zijn om iets van Gods licht in het leven van anderen te brengen.
Amen.
 
Hans Smits