Dienstbaarheid en nederigheid

 
Broeders en zusters in Christus,
Jezus richt zich in het evangelie van vandaag tot de wetgeleerden en de farizeeën met de vraag: "Mag men op de Sabbat iemand genezen of niet?”
Geboden en verboden, voorschriften en verordeningen, wetten en regels, normen en verplichtingen: we hebben er in ons dagelijks leven mee te maken.
Maar wat zou een samenleving zijn zonder deze regels?
Dan zou het een ongeordende en chaotische toestand worden, waarin niemand meer rust, vrede, veiligheid en zekerheid kan vinden.
Dit gaat dan over mensen onderling, maar hoe gaat het dan tussen de mens en God?
Zo hebben wij de 10 geboden van God en de vijf geboden van de Heilige Kerk, die ons willen helpen de verstandhouding met God zuiver te houden.
En die 10 geboden van God en de vijf geboden van de Heilige Kerk zijn onaantastbaar!
Ze vormen voor ons gelovigen een bron van zekerheid, veiligheid en geborgenheid te midden van alle wanordelijkheden in het leven van deze wereld.
Ondanks de soms zware offers die het volgen van deze geboden en regels kan kosten, zijn ze toch ten diepste een heilvolle gave van God.
Ze zijn niet onderdrukkend of een star keurslijf, zoals velen beweren.
Integendeel, ze zijn als liefdevolle richtingswijzers en uitnodigingen om het uiteindelijke doel van het mensenleven te bereiken: het eeuwige leven bij God.
 

Afbeelding invoegen

En toch zegt Christus: "Wie van u zal niet zijn ezel of zijn os, die in een put valt, terstond eruit halen, al is het Sabbatdag?”
Mag men op Sabbatdag geen genezing doen?
Christus had een nog verder reikende bedoeling met Zijn handelswijze!
Hij zegt niet dat de wet niet gerespecteerd moet worden, maar Hij liet blijken dat liefde de gehele wet omvat en tot vervulling brengt.
Liefde betuigen aan de noodlijdende mens, de totale liefde tegenover God en de naasten, overstijgt alle gebods- en verbodsbepalingen.
Aan die dienstbaarheid en totale overgave zullen Zijn leerlingen te herkennen zijn.
Maar juist de farizeeën en wetgeleerden hechtten nogal aan de stipte uitvoering van alle zelfgemaakte regeltjes, voorschriften en bepalingen.
Ze wilden hierdoor aan de mensen laten zien hoe getrouw ze waren en daarmee dwongen ze gezag af.
In feite resulteerde hun handelswijze in uiterlijk vertoon en zelfverheerlijking, zonder enige innerlijk gevoel en betrokkenheid.
Maar velen kunnen ook nu nog door al dat uiterlijk gedoe, dat het zo goed schijnt te zijn, niet meer onderscheiden waar het werkelijk op aankomt.
Hun activiteiten zijn vaak gericht op zelfverheerlijking, desnoods ten koste van de ander.
Ze schreeuwen van de torens dat je goed moet zijn voor de medemens in nood, de diaconie, maar hun daden zijn heel anders.
Aansluitend hierop gaf Christus nog een gelijkenis voor al die gasten die een ereplaatsje zochten en eigenlijk op dezelfde manier te werk gaan.
"Als gij ter bruiloft wordt uitgenodigd, neem dan niet de eerste plaats” (Lucas 14: 10)
Ja, hoe vaak maken wij het zelf niet mee, dat we ervaren hoe mensen alles doen om op de voorgrond te kunnen staan.
Hoe ze in hun werk geen middel ongebruikt laten om maar hogerop te komen.
Hoe ze zelfs in hun "inzet” voor anderen rekenen op erkenning en waardering.
Door hun ellebogenwerk en leugens vallen er dan ook vele slachtoffers, hetgeen hen totaal koud laat en zelfs tegenover anderen de "goedmens” gaan uithangen.
Ja, de schuld in de schoenen schuiven van de slachtoffers en denken hierdoor zichzelf schoon te praten.
Maar dit koste wat het kost willen bereiken, dat kan niet "ongestraft” blijven.
Voor zo’n houding, broeders en zusters, waarschuwt Jezus in het evangelie en dat is zeker niet overbodig.
Want het gevaar dat we afglijden naar zo’n instelling lopen we allemaal, hiervoor moeten we waakzaam blijven.
Bescheidenheid dat is het advies dat de Heer ons geeft!
Aan wie kunnen we een beter voorbeeld nemen dan aan Maria.
Zij stond niet op haar strepen, zij eiste niet de ereplaats op die haar toekwam.
Maria stond altijd achter haar Zoon, zij heeft als het ware "in de schaduw” willen staan van Hem.
Voor haar was het jawoord een bescheiden dienst aan God: "Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw Woord”.
Laten wij Maria vragen dat zij ons leert nederig te zijn en te blijven, open te staan voor Gods genade.
Medegelovigen, dat is de enige manier om te groeien in liefde voor Christus en zo dicht bij Hem te zijn.
Als beloning heeft God Maria een plaats gegeven in de hemel, een plaats die het meest in Zijn nabijheid is.
Haar eenvoud en bescheidenheid nodigen ons uit om datzelfde te doen: alleen Gods wil in ons leven is de moeite waard!
Niet het streven naar erkenning en ereplaatsen, "want al wie zich verheft, zal vernederd, maar wie zich vernedert, zal verheven worden” (Lucas 14: 11).
Amen.
 
Hans Smits