De wegwijzer

Broeders en zusters in Christus,
Op deze derde zondag van de advent zien we Johannes de Doper getuigen van Christus.
Hem wordt door de priesters en levieten de vraag gesteld: Wie zijt gij?” (Joh.1,19)
Onomwonden verklaarde hij met nadruk: "Ik ben de Christus niet.”
De priesters en levieten moesten bij terugkomst aan de Joden in Jeruzalem wel met een antwoord komen en lieten daarom Johannes zelf zeggen wie hij dan wel was.
En Johannes sprak: "Ik ben de stem van een roepende in de woestijn: Maakt recht de weg des Heren.”
"Ik doop met water, maar midden onder u staat Hij, die gij niet kent; Hij is het die na mij komt; maar de voorrang heeft op mij; ik ben niet waardig zijn schoenriem los te maken.” ( Joh.1,28)
Zo was het leven van Joannes de Doper, een leven met een roeping: van Christus getuigen en Hem de eerste plaats geven!
Na aanleiding van het evangelie van deze zondag Gaudete kunnen wij in overweging nemen: Voor wie en voor wat leven wij?
Ook wij hebben iemand nodig die ons telkens weer deze vraag stelt: voor wie en voor wat leef ik eigenlijk?Johannes was iemand die tijdens zijn leven geroepen werd om te getuigen, te getuigen van de Christus, Gods Zoon, opdat allen door hem tot geloof zouden komen.
Als we op televisie een bekendheid zien, merk je al gauw dat het allemaal om zijn of haar eigen persoon of om een bepaalde zaak te doen is: sport, politiek, kunst, noemt u maar op.
Ook Johannes de Doper moet in zijn tijd wel iemand geweest zijn, die bekend stond in de verre omtrek.
Hij had een sterke persoonlijkheid en was bewonderenswaardig.
Voor onze tijd zou hij tot "een ster " zijn uitgeroepen.
 

Afbeelding invoegen

Hij leefde vooral aan de rand van de woestijn, bij de Jordaan, en hij had voor veel mensen een enorme aantrekkingskracht.
Velen dachten dan ook dat hij de Christus was.
Hij zou dan ook heel gemakkelijk een grote aanhang en een persoonlijke machtspositie kunnen opbouwen.
Maar dat deed Hij nu juist niet!!
Toch liepen de mensen in grote getale uit om hem te zien en te horen.
Maar Johannes hield geen grote show en bij de "interviews” was hij heel zwijgzaam.
Hij kwam alleen maar om te getuigen voor Christus.
Hij trad niet op voor een bepaalde zaak, nee, heel zijn leven was één verwijzing naar Christus, naar het Lam Gods, dat de zonde der wereld zal wegnemen.
Johannes de Doper verbleef in de woestijn, gekleed met kameelhaar en een leren gordel om zijn middel, iemand die van sprinkhanen en wilde honing leeft.
De woestijn, een plek waar niets te vinden is wat tot het normale leven behoort: carriére, geld verdienen, ga zo maar door….Johannes zei over zichzelf: "Ik ben de stem van een roepende in de woestijn.”
Hij wijst naar Iemand die belangrijker is dan hij.
"Maakt recht de weg des Heren.” , zegt Johannes.
Kijk naar Hem die na mij komt, niet ik , maar Hij is de Messias!
In deze laatste dagen voor kerstmis kunnen wij ons afvragen: Verwijzen wij in ons leven wel voldoende naar Christus?
Wij mensen hebben het vaak zó druk.
Druk met onszelf, druk met werken, zo druk dat we soms door de bomen het bos niet meer zien.
Wordt alles wat we doen, alle contacten die we hebben, gedragen door de liefde van Christus?
We horen Johannes tot ons zeggen: "Verwijst jullie leven en werk naar Christus”?
Johannes is dus voor ons een wegwijzer!
Hij toont ons de weg naar Christus!
Hij wilde de mensen de ogen openen.
En wegwijzers, beste mensen, zijn in ons dagelijks leven ook onmisbaar.
Alhoewel de echte wegwijzers naar en van Christus het in onze tijd, net als Johannes, niet gemakkelijk hebben.
Ook zij worden vaak niet begrepen en er wordt er met man en macht geprobeerd hen de mond te snoeren.
Het is jammer , dat er niet geluisterd wordt naar wat het evangelie zegt: "het gaat niet om Johannes, het gaat niet om degene die een wegwijzer in onze tijd is.
Nee, het gaat om Hem die aangekondigd wordt, om Christus, Gods Zoon, de Verlosser!
Johannes opgave was: verwijzen naar Christus.
Proberen ook wij een wegwijzer te zijn naar Christus, die als kwetsbaar Kind op deze aarde kwam.
Laat ons verheugen, Gaudete, op het komende geboortefeest van het Kerstkind.In deze geest wens ik u een gezegende zondag Gaudete toe.
Amen.
 
Hans Smits