de Geest der waarheid

 
Broeders en zusters in Christus,
Iedere dag komen we meer en meer in aanraking met andere culturen en dringen zich steeds weer opnieuw vragen op naar de aard en de inhoud van onze eigen cultuur.
Dit geldt zowel voor de culturen als ook voor bijvoorbeeld de niet-christelijke godsdiensten die we ontmoeten.
De ontmoetingen dwingen ons om ook eens na te denken over ons eigen geloof met haar inhoud.
Tegenwoordig zijn mensen veel te gemakkelijk geneigd alles op één hoop te gooien, omdat er, zoals ze zeggen, er maar één God is.
In de tijd van Jezus was het niet anders.
Jeruzalem was een ontmoetingsstad van allerlei culturen en godsdiensten.
De apostelen hebben te midden van deze veelkleurigheid hun geloof verkondigd, onverkort hebben zij gepredikt over Jezus’ verrijzenis.
Ze hadden deze opdracht ontvangen en de H. Geest liet hen geen andere weg gaan dan deze waarheid te verkondigen.
De evangelist schrijft dan ook niet voor niets over het prachtige beeld van de wijnstok en de wijnranken.
God heeft Zijn Zoon gezonden die heeft geleden, is gestorven en verrezen.
Hij is de ware en blijvende wijnstok.
Hij heeft ons verlost van de zonde en dood, door Hem ontvangen wij het echte leven, een leven bij God.
God is de wijnstok en wij de ranken!
Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, maar alleen als zij blijft aan de wijnstok.
Als wij niet blijven aan de wijnstok, kunnen wij ons niet voeden en verspelen wij het leven.
De ranken worden dan afgesneden omdat zij geen vruchten dragen. 
 

Afbeelding invoegen

Dit zijn de mensen die niet leven volgens het geloof, want door hun levenshouding worden zij van Christus gescheiden.
We kunnen nu gaan denken dat God dan wel een wrede en straffende God is, maar dat is onterecht, want deze keuze maken de mensen zelf.
Zei Christus zelf niet: "ook gij kunt gaan”!
Ja, velen zijn geroepen, zegt Christus, maar weinig uitverkoren.
Het is een keuze die de mens in alle vrijheid maakt en daarvan dan ook de consequenties neemt.
Wanneer wij echter wel in Christus blijven, ontvangen wij het ware leven, het eeuwige Leven.
Door ons telkens weer op God te richten worden wij gezuiverd, zoals de ranken gezuiverd worden.
We mogen niet insukkelen maar moeten alert blijven, alert op ons leven en ons geloof.
Een leven en geloof dat gericht moet blijven op Jezus Christus en onze Hemelse Vader.
Iemand die in de waarheid verbonden is met Christus, blijft ook verbonden met de Moederkerk die door Christus is gesticht.
Om die waarheid te ontvangen en te bewaren hebben wij de kracht van de H.Geest nodig, zoals Christus dit tot Zijn apostelen zegt: "Wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, dan zal Hij u de volle waarheid leren”. (Joh. 16: 13)
Belangrijk daarbij is dat de woorden van Christus in ons blijven!
De heilige apostel Petrus schrijft in zijn 2e brief: "Toch zijn er onder het volk ook valse profeten geweest. En zo zullen er onder u valse leraars komen, die heimelijk verderfelijke ketterijen invoeren. Zij zullen zich niet ontzien tot hun eigen schielijke ondergang de Heerser te verloochenen die hen heeft vrijgekocht. Velen zullen hun losbandigheid navolgen en de weg van de waarheid zal door hun toedoen in discrediet raken. In hun hebzucht zullen zij u met verzonnen verhalen geld uit de zak kloppen”. ( Petrus 2: 1-3)
Vaak worden de woorden van Christus geïnterpreteerd zoals het de mensen uitkomt.
Telkens komen er weer nieuwe bijbelvertalingen, telkens worden er weer woorden weggelaten, ontkracht, platvloers gemaakt en zelfs wordt de goddelijkheid van Jezus Christus, als Gods eniggeboren Zoon, in twijfel getrokken.
De God-Mens, Jezus Christus, is dan niet meer dan een aardige en geïnspireerde jongeman uit Nazareth.
Als Zijn woorden niet in ons blijven, ja, dan behoren wij tot die verdorde afgeknipte ranken.
Het nakomen, het volgen van Christus’ woorden, is blijven in Christus.
Dit kan alleen met de hulp van de H.Geest, die ons helpt en leert te onderscheiden welke de ware woorden van Christus zijn.
Laten wij blijven in Christus, alle dagen van ons leven, elk uur, elke minuut van de dag!
Amen.
 
Hans Smits