Brood en vis

 
Broeders en zusters in Christus,
Vandaag het verhaal van de wonderbare broodvermenigvuldiging opgetekend door de evangelist Johannes.
Hij schrijft over wonderen die Christus deed en die wonderen zette een grote menigte er toe aan Hem te volgen.
"Een grote menigte volgde Hem, omdat zij de wonderen zagen, die Hij aan zieken verrichtte.” ( Joh. 6:1) Wonderen die verwezen naar Zijn goddelijke almacht, welke de wetten der natuur ver overtreffen.
Het waren tekenen van Zijn goddelijke oorsprong.
Profeten en later de apostelen en heiligen hebben ook wonderen gedaan, maar deze waren nooit en te nimmer uit eigen kracht en bij Christus wel.
Zijn wonderen moesten de mensen brengen tot bekering en aandacht voor de Waarheid!
Maar met uitzondering van de apostelen begrepen de mensen deze tekenen niet.
 

Afbeelding invoegen

Jezus trok zich, met Zijn apostelen, terug in het gebergte en toen Hij zag dat een grote menigte Hem volgde zei Hij tot Philippus: "Waar zullen wij brood kopen, opdat zij wat te eten hebben?”
Hij stelde deze vraag om Zijn apostelen op de proef te stellen, want Hij wist wel wat Hij zou gaan doen.
Dan komt er een jongen in beeld wiens naam niet genoemd wordt, hij heeft vijf broden en twee vissen.
De apostelen merken dan op: "wat betekent dat voor zovelen?”
Maar Christus vroeg de mensen te gaan zitten en nam de broden, Hij sprak een dankgebed en deelde van zowel het brood als de vis uit, totdat iedereen verzadigd was.
Nadien haalde men nog twaalf volle korven op met overgebleven brokken.
De mensen zagen dit wonder en wilden Jezus meenemen en tot koning uitroepen, de Heer begreep dit en trok zich terug in het gebergte.
Ook nu dachten de mensen alleen maar aan hun eigen hagje en niet aan de toekomst, het eeuwige leven.
Want het laatste is het belangrijkste, zoals Christus zelf zei: "De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder Woord dat uit de mond van God komt.”
Als we in Christus en Zijn Woord geloven, dan hebben we alles wat de hele mens voedt en verzadigt, dan hebben we een antwoord op al onze vragen.
"Et Verbum caro factum est, et habitavit in nobis.”
"En dat Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.”
Christus wil in de Heilige Communie tot ons komen en onder ons wonen.
Hij die ons de zekerheid schenkt dat wij dwars door lijden en kruis heen op weg zijn naar het hemels Vaderhuis, waar een liefdevolle God op ons wacht.
Daarom is het zo belangrijk dat Christus tot ons komt in Woord en Sacrament, dat wij tijdens het Heilig Misoffer Zijn Woord mogen horen en Hij telkens weer door het H. Offer werkelijk tegenwoordig komt onder de gedaanten van brood en wijn.
De H. Mis is geen maaltijd maar een offer!
Niet een maaltijd waarbij iedereen maar aan kan schuiven.
Waarbij men tegenwoordig probeert om ook de goddelijke wetten aan te passen.
Er worden over en weer vergaderingen gehouden, waarin iedereen zijn eigen belangen nastreeft en de goddeloze wereld ter wille is.
Niemand mag de goddelijke wetten aanpassen of versoepelen.
Wij zijn, als aardse stervelingen, niet meer als instrumenten om de Waarheid te verkondigen en zullen ons ook ooit moeten verantwoorden bij God.
Hierbij wordt niemand ontzien.
Een priester komt niet een gezellige bijeenkomst houden, maar draagt het Heilig Misoffer op in "persona Christi”, in de persoon van Christus.
Zoals hij bidt tijdens de offerande en het brood en de wijn opoffert: "Ontvang, heilige Vader, deze onbevlekte offerande…, die ik opdraag…. en voor allen, die mij omringen, voor alle gelovige christenen, levenden en doden, opdat zij mij en hun ter zaligheid strekke voor het eeuwig leven.”
"Kom, Heiligmaker, almachtige eeuwige God, en zegen dit offer, dat tot verheerlijking van uw heilige naam bereid is.”
Telkens weer wordt zo het kruisoffer op Calvarië hernieuwd en komt Christus in de H. Communie nog dichter bij ons.
Beste mensen, de wereld van vandaag is geen getuige geweest van de wonderen die de Heer heeft gedaan, evenmin Zijn verrijzenis.
Toch hebben de evangelisten al deze wonderen opgetekend in de evangeliën, zodat eenieder kan zien als bewijs dat Christus naar deze wereld is gekomen om mensen te redden van de eeuwige ondergang.
Velen die gered willen worden, nemen dit in gelovig vertrouwen aan, maar vele anderen echter schijnen er helaas aan voorbij te gaan.
Onze Goddelijk Zaligmaker verwacht dan ook van ons, gelovigen, dat wij alles geven, heel bijzonder door gebed en offer, Zijn blijde Boodschap bekend maken tot welzijn van velen.
Amen.
 
Hans Smits