Bidden om de Heilige Geest

 
Broeders en zusters in Christus,
"Men zal u buiten de synagogen sluiten.
Ja, het uur komt zelfs, dat iemand, die u het leven ontneemt, zal menen een dienst te bewijzen aan God.”( Joh. 16,2)
Met deze woorden wil Jezus Zijn apostelen duidelijk maken dat ze niet veel te verwachten hebben van de mensen, dat ze zullen stuiten op onbegrip.
Op haat, vervolging en de dood.
Maar Hij geeft hen ook troostende woorden mee, want ze krijgen hulp, om deze taak te volbrengen.
Hij belooft hen de Heilige Geest.
De Heilige Geest zal door Christus gezonden worden.
Hij is de "Geest der Waarheid”, hetgeen verwijst naar de verbondenheid met Christus zelf.
Het is de Geest die getuigenis zal afleggen over Jezus Christus.
Het missioneringswerk zal hier haar oorsprong vinden, de apostelen zullen er op uit trekken om van de Waarheid te getuigen.
Dit missioneringswerk blijft altijd in de Kerk actueel, want de Heilige Geest, de Geest der Waarheid, is aan de Kerk geschonken om voortdurend geloof te wekken en uit te stralen in de levende getuigen van de Heer.
Geen dingen bewerkstelligen, die men zelf graag ziet of door aanzien veroveren en hiervoor de naam van de Heilige geest misbruiken.
Nee, soms is het zwaar om te getuigen van de Waarheid, hetgeen in de ogen van de mensen dan star en verhard lijkt.
Men wil vaak alleen een Heilige Geest die mild en toegeeflijk is, die water bij de wijn doet en de Waarheid aanpast aan de tijdgeest.
Maar als dat zo zou zijn, zou de leugen regeren.
En de leugen past niet bij God!
Dan is het niet de Heilige Geest die spreekt, maar een geest die niet van God komt.
Zoals St.Paulus al zegt: "Onderzoekt de geesten of ze wel van God komen.”
De Waarheid kan en moet soms hard en weinig flexibel zijn.
 

Afbeelding invoegen

De waarheid van het Evangelie kan alleen een levende werkelijkheid zijn, in die mensen die hun hart openen voor de Heilige Geest, die door de Vader gezonden is.
Geloof kan nooit worden afgedwongen, maar ontstaat door het levend geloof van anderen, die hun hart hebben geopend.
Door een standvastig geloof van een gelovige, door zijn of haar voorbeeld, kan ieder mens voor de keuze gesteld worden om Christus te aanvaarden of af te wijzen.
Als men eenmaal Christus toelaat, dan wordt men door de Geest der Waarheid gedreven om te getuigen.
Dit vereist heel veel moed en durf, want altijd zullen er mensen blijven die de waarheid niet willen aanvaarden en sterker nog, die er tegen gaan strijden.
"Men zal u buiten de synagogen bannen en doden omdat men meent een dienst te bewijzen aan God.”
Daarom is het van groot belang, beste mensen, om te blijven bidden om de bijstand van de Heilige Geest.
Bidden dat we niet bezwijken en ten val komen, maar trouwe getuigen kunnen zijn en blijven van de Heer.
Hoe kunnen wij beter de komst van de Heilige Geest afsmeken dan door de Pinksternoveen te bidden.
"Kom Heilige Geest, vervul de harten van Uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur van uw liefde.”
Amen.
 
Hans Smits