Op weg naar God

 
Broeders en zusters in Christus,
Een bekend spreekwoord dat we allemaal wel eens gebruiken is: " Geld maakt niet gelukkig”.
Maar hoeveel mensen zetten hun geluk niet op het spel voor geld?
Met dat probleem wordt ook Jezus in het evangelie van deze zondag geconfronteerd, het is zo oud als de wereld en tot op de dag van vandaag nog actueel.
Hoeveel familieruzies ontstaan er niet door een erfenis, ruzies die soms blijvende gevolgen hebben.
We zien Jezus in het evangelie dat Hij het volk aan het onderrichten is en onder die menigte bevond zich iemand die een hevig conflict met zijn broer had over een erfenis.
Deze man werd hier zo door in beslag genomen dat alles wat Jezus verkondigde aan hem voorbij ging.
Maar toch kon hij op een gegeven moment een vraag stellen: "Meester, zeg aan mijn broer, dat hij de erfenis met mij deelt.”
Hij dacht waarschijnlijk dat Jezus wel wat invloed kon uitoefenen, maar Jezus wees dat af.
Ongeacht of de man nu wel of geen recht op de erfenis had.
Wel ging Hij in op de kern van de vraag, namelijk de hebzucht van de mensen.
Het is de verleiding waar vrijwel ieder mens mee te maken heeft.
Mensen gaan vaak zozeer in op hun bezit en daarbij streven ze naar nog steeds meer, alsof geld en goederen een garantie zou zijn voor het leven.
Maar bedenk, zegt Jezus, dat alle materiële dingen betrekkelijk zijn.


Voor Hem zijn maar twee dingen waarnaar je moet verlangen en streven, daar waar je alles voor over moet hebben.
Dat zijn de eer van God en het geluk van je naaste en alle materiële zaken moeten in dienst staan van die twee dingen.
Jezus maakt dit duidelijk door het verhaal te vertellen van de rijke boer, die denkt, dat hij het hoogste bereikt heeft, dat hem niets meer kan gebeuren omdat hij zijn schuren vol heeft liggen met graan.
Hij is voor jaren onder de pannen, nu kan hij genieten.
Maar dan sterft hij die nacht en heeft niets meer, alles moet hij achterlaten.
Hij heeft zijn rijkdom niet gebruikt voor de eer van God of voor het geluk van zijn naaste.
Voor God is hij straatarm!
Maar laat het duidelijk zijn dat Jezus nu niet zegt dat we niet ons best mogen doen om geld te verdienen of blij mogen zijn als wij goed oogsten en succes hebben, maar Hij zegt alleen dat daarin niet de zin van ons leven ligt.
Dat die dingen dienstbaar gemaakt moeten worden aan de liefde tot God en de naaste.
Onze aardse levensweg is een pad dat voert naar de eeuwige heerlijkheid, het eeuwige geluk bij God in de hemel.
Dat is de kern van ons geloof.
Wanneer mensen niet meer op het hemelse gezind zijn en zich slecht richten op wat er in deze wereld zoal te beleven valt, dan kan het niet anders of men vervalt tot pure hebzucht, om zo in de korte tijd dat wij op deze aarde vertoeven, zoveel mogelijk te genieten.
Dan vervalt men tot egoïsme omdat een ieder die jouw pad kruist, een bedreiging kan vormen voor je streven naar……..
Dan vervalt men tot immorele praktijken om alles veilig te stellen om dan zo ons doel te bereiken.
Dan laten we God en de naaste vaak langs de kant van de weg liggen.
Wanneer we echter het pad naar het hemelse bewandelen, dan hebben we er graag allerlei moeite en inspanningen voor over.
Wij gaan dan steeds vol goede moed verder, al moeten we donkere dalen.
Dan helpen we elkaar steeds weer op weg en zijn elkaar tot steun.
We mogen ons dan troosten dat we dit niet alleen hoeven te doen, we mogen vertrouwen op de belofte van de Helper, van de H.Geest.
Hij zal ons met Zijn stille, maar krachtige hulp steeds laten zien wat behoort tot de ijdelheden en vergankelijkheden van deze wereld en welke houding wij moeten aannemen.
De H.Geest zal ons de gave schenken van onderscheiding, wanneer wij er elke dag om bidden.
Het leven, beste mensen, lijkt er dan vaak niet gemakkelijker op te worden, omdat we dan werkelijke keuzes moeten maken.
Keuzes die ons door de omgeving niet in dank zullen worden afgenomen.
Maar het leven wordt er wel zinvoller en rijker door, omdat het steeds meer gericht wordt op ons uiteindelijk doel waarnaar we onderweg zijn: het eeuwige leven bij God.
Alles krijgt dan weer zijn glans.
Het staat zo prachtig geschreven in het Boek Prediker: wat voor de wereld juist glanzend, blinkend en schitterend is wordt dan dof, mat en ijdel.
Wat voor de wereld zwak, gering en nietszeggend is wordt dan onze kracht, onze vreugde en uiteindelijk ons ideaal.
Amen.
 
Hans Smits